Torsdag 10 november

torsdag 10 november 2016 Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

Vaknade tung i huvudet idag. Blev lite många Cosmopolitan igår. Tur att vi inte skulle dyka förrens på eftermiddagen så det blev bara sol å stranden efter frukost så det hann rätta till sej innan det var dags.

Idag var det dags för vrak dyket, som hette Mama Viña, som inte blev av förra gången för att båten vatt sönder. Det är strömt på vissa ställen vi har dykt och så även här och detta gjorde mej nervös eftersom vi skulle simma mot strömmen för att kunna simma runt hela vraket. Jag var rädd för att jag skulle flyta iväg men under genomgången lugnade guiden mej och det var inte alls så strömt som på vissa andra ställen. När vi skulle ner så var vi tvungna att sjunka ganska snabbt så inte strömmen tog oss förbi vraket. Jag har haft lite problem med öronen när jag dykt i Sverige i år, fått ont och fått stiga och sjunka lite som en jojo innan det släppt men det har gått hur bra som helst här. Inte en enda gång har det gjort ont men nu, när det var tvunget att sjunka snabbt protesterade såklart öronen. De övriga fick simma med den andra guiden och min hängde med mej upp igen. Upp i båten, byta tank och baklänges rulla ur båten ner i havet igen. Nu blev det att jag fick en privat guidad tur vid vraket och det var ju bra. Hade inga större förväntningar men det var helt fantastiskt.

Andra dyket var ett revdyk vid Barracuda och vi fick ännu en gång se en sköteskehaj. Denna gången mycket närmre, vi lyste på den när den låg och sov i en liten grotta. Har blivit mer och mer avslappnad. Så härligt att viktlöst sväva fram i strömmen.

Ikväll åt vi på en annan finare restaurang på hotellet där man var tvungen att boka bord innan och det severades tre rätters. Gott.

Är så otroligt trött på kvällarna så det dröjer inte många minuter innan jag somnar. Godnatt.

(Fotografier kommer senare)

Camilla Petersson