Fredag 11 november

fredag 11 november 2016 Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

Första natten som jag tror att jag sovit hela och ungefär mina 8 timmar. Fått in en rutin nu.  Äta frukost kl 8, många gånger börjar det röra på sej i rummen bredvid och utanför strax efter 7 så man vaknar av det eftersom det är väldigt lyhört. Antingen är det dyk på förmiddagen och då samlas vi vid 9 och sen sol och bad på eftermiddagen. Eller är det dyk på eftermiddagen som idag och då samlas vi vid 13.15 och då badas och solas det på förmiddagen.

Glida omkring i ett lugn mestadels iklädd bikini. Äta gott och slippa både laga maten och att diska. Servicen är så bra. De kommer och frågar med jämna mellanrum om man vill ha något mer och ibland hinner man inte svälja innan de tar tallriken. Både njuta av solen och bad på stranden och ut och uppleva en fantastisk värld under ytan. Efter att ha varit borta en stund komma hem till ett nystädat rum och rena handdukar varje dag. Efter dagens äventyr landa med en drink i handen och lära känna och umgås med trevliga människor. Det är livet det!

Idag delade vi upp oss i två grupper. De som ville åkte till en annan Cenote men jag och två till valde två rev dyk, vid Moc-che och Shangrila och det var lika fantastiskt som alltid. Jag såg en sköldpadda på nära håll! Jag är så lycklig! Några av oss gjorde nattdyk men jag och Helena hoppade över det. När vi satt i baren träffade vi på en pratglad kille från Mexico som var där på svensexa. Han berättade bland annat att han aldrig hade aldrig varit Norge men han hade en dröm om att flytta dit för det såg så vackert ut på bilder och det han hade läst sej till lät så bra. Det var väldigt roligt att få se foton från hans hemstad och höra berättelser ur hans vardag och vi pratade även om kulturella skillnader som t.ex. könsroller. Det slog mej ganska fort hur trevliga alla män var i Mexico. Killen berättade att här behandlas kvinnor mer som prinsessor och bli uppassade på ett helt annat sätt. När jag berättade att jag själv brukar byta däcken på min bil sa han att det gör inte mexicanska tjejer. Det hade för all del varit trevligt att få sin bildörr öppnad och det hade säkert fått en att känna sej speciell men jag blir gärna skitig under naglarna när jag byter däck. Att vara beroende av en man för att man inte lärt sej att göra saker själv är inte riktigt min grej. Han berättade också att det fanns folk till allt. Man fixade inte små fel i hemmet själv, trots att man lätt hade kunnat göra det, utan de ringde alltid en hantverkare eller vad som nu kunde tänkas behöva mycket eftersom det var så billigt. Det är alltid roligt att höra hur andra har det och ser på saker och ting.

Mat, drinkar och lite biljard sen landade jag på kudden efter ännu en underbar dag.

(Fotografier kommer senare)

Camilla Petersson