Lördag 12 november

lördag 12 november 2016 Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

Sista bad och soldagen.
Sista dykdagen.

Dyk på eftermiddagen idag så njöt verkligen av solen och stranden på förmiddagen.

I början var det lite nervöst att ta sej i vattnet från båten men nu har man fått in en rutin på allt. Att få med sej alla saker till båten, bakåtrullningen ner i vattnet, börja dyket snabbt och smidigt, byte av flaska på båten efter första dyket och sen när vi kommer tillbaks att få med alla saker till centret, skölja dom och en avslutande drink eller två i poolbaren. De är så rysligt trevliga och hjälpsamma, både de på båten och guiderna på dykcentret, särskilt en guide jag dykt mycket med som heter Facundo.

Idag skulle vi haj dyka. Noga genomgång innan hur man skulle agera rätt under vattnet för att inte locka till sej hajarna på fel sätt t.ex. att inte hålla ut armarna långt om man skulle filma eller fotografera och då absolut inte med blixt. De var fler än jag som var nervös som tusan innan detta dyk. Ägaren av centret följde med denna gången och det var han som var första dykledare. Han var osäker på om det skulle finnas några hajar idag eftersom vattnet fortfarande var lite för varmt så han dök ner först för att kolla läget. Vi satt kvar, nervositen ökade, och när han tillslut kom upp var vi beredda på att snabbt komma i vattnet men då sa han att det tyvärr inte fanns några hajar så vi åkte till ett rev och dök två dyk där istället. Blev så nervös inför detta dyket eftersom de berättade att hajarna kunde bli riktigt närgångna så en liten del av mej önskade nog att det inte skulle finnas några men när det sen blev inställt blev jag allt lite besviken. Sista dyket var ett helt fantastiskt revdyk på en timme vid Moc-che. Lugnt, harmoniskt och fullt av olika sorters fiskar och andra vattendjur. Oj vad jag kommer sakna detta!!

(Foton kommer sen)

Camilla Petersson