Söndag 13 november

söndag 13 november 2016 Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

Idag var det utflyktsdag till Hubiku och Chichén Itzá med buss. Trots att vi fortfarande var i Mexico så var det en tidsskillnad på 1 timme framåt.

Reseguiden berätta om Mayakulturen på bussen dit. Mayfolket var väldigt tidiga med Mayakalendern, astrologi och nummer. Det finns en Solkalender och en Månkalender. Månen och kvinnan är sammankopplade. Måncyklen är indelad i 4 faser, fullmåne, halvmåne osv, 4 gånger 7 dagar är 28 dagar. Samma är det när det gäller kvinnans menscyklen. Väldigt intressant. På fingrarna i handflatan är det indelad i 3 delar per finger utom tummen som har 2 delar. Det blir 14 delar per hand gånger 2 händer är 28. När Mayakvinnorna fick mens märkte de startdagen på fingret och så visste dom att när det gått så många dagar som delar på alla fingrarna, alltså 28 dagar/delar, så var det dags igen. De hade speciella svarta stenar som värmdes upp i solen för att döva menssmärtan. Dessa stenar används än idag och vi kan se dom i massage sammanhang. Dessa stenar tar bort stress och negativ energi. Det var riktigt intressant att höra om Mayakulturen och känner att det är något jag vill ta reda på mer om när jag kommer hem. När reseguiden gav information sa han det både på spanska och engelska. Perfekt för att samtidigt få lära sej lite spanska.

Vi körde igenom en by med en skola i och guiden berättade att det inte fanns några lärare där så, en gång i veckan, sändes lektionen genom tvn.

Först stannade vi i Hubiku där vi besökte ett tiquila museum och åt buffé. Man kunde även bada i en Cenote och enligt sägnen bli 10 år yngre. Såklart fanns där även en affär där jag köpte ett halsband med min stjärnbild enligt Mayakalendern och en staty som är gjord av den där svarta stenen och som ska ge mej harmoni.

Chichén Itzá är, ett av världens sju nya underverk, ett tempel som byggts av Mayafolket och är verkligen ett imponerande verk. Otroligt matematiskt uträknat. Väldigt intressant och blodig historia.

Innan vi sedan åkte hemåt stannade vi vid en by som jag nu inte minns namnet på. Efter en väldigt lång dag åt vi vår sista kvällsmat tillsammans, jag valde som många gånger förr, spagettin med egenvalda ingredienser i tomatsås, innan det var dags att krypa ner under täcket.

(Foton kommer)

Camilla Petersson