Efter ännu ett födelsedagsfirande

måndag 28 november 2016 Mérida, Yucatán, Mexiko

Igår fyllde Alex år (tredje födelsedagen jag varit med och firat på drygt två veckor) och vi spenderade dagen på stranden i Cancun. Vi åkte nämligen från Cozumel i förrgår efter att ha ägnat sista dagen med att åka runt ön i vår hyrbil Gringo Starr. Innan jag berättar om födelsedagen så vill jag dela med mig om min uppfattning om Cozumel.

Cozumel är jättevackert och erbjuder fantastisk dykning. Men, och det är ett rätt så stort men, jag trivdes inte. Som jag berättat tidigare finns det en enda stad på hela ön och den är till för rika kryssningsturister, vilka främst är amerikanare. Allt stängde runt 22 på kvällen så ville man ta en öl eller glass på stan fick man lov att göra det tidigare. Det fanns mycket god mat och servicen var toppklass och människorna urgulliga. Men så åker vi runt ön med vår bil för att utforska alla de fina stränderna. Vi hittade en(!) där vi fick lov att ligga utan att vara hotellgäster eller behöva köpa något. När vi åkte därifrån för att testa andra sidan av ön så fanns bara enorma hotellkomplex där man kunde köpa dagspass för 65 us dollar. Glöm det. Såhär ligger det till; Jag klarar mig utan en dag på stranden. Vad som däremot gör mig upprörd är att alla Mexikos stränder ska vara tillgängliga för allmänheten enligt lag (enligt Lonely planet). Det är en sak att jag måste betala för mig men att lokalbefolkning (där många definitivt inte har råd att betala 500kr för en dagsaktivitet) nekas tillträde till sina egna stränder är motbjudande. Efter en annars härlig och äventyrlig dag kände jag mig väldigt nedstämd då vi lämnade ön samma kväll.

Cancun lyfte dock upp mig igen, eller ska jag kanske säga hostel Ka'beh och våra vänner där. Vi kom fram vid 22.30 i förrgår, satt och pratade en stund och gick sedan och la oss. Gårdagen, Alexs födelsedag, spenderas på stranden för att sedan övergå till middag med enorma margaritas och sedan barhäng och biljard. Jag tror att Alex var nöjd :)

Idag stack jag, Alex och Lucas till Mérida som ligger 4 timmar väst om Cancun. Lucas är förövrigt en australienare som jag övertalade att följa med igår. Han ska med oss vidare till Isla Mujeres, och när Alex åker, även med till Isla Holbox där jag planerar att spendera min sista vecka.

Mérida då, vad gör man här? Jo, man strosar runt och tittar på alla koloniala hus och byggnader och torg, äter burritos som är längre än ens underarm och, framförallt, badar i cenotes. Ni vet dom undervattensgrottorna jag nämnt tidigare. Tydligen ska Mexikos bästa finnas här omkring! Ikväll mötte vi även upp med Jack och Gyan för fjärde gången. Det är två britter som vi först träffade i Cancun och som vi sedan stött på i Tulum, Valladolid och nu här. Så himla kul att återförenas och dela reseberättelser!

Har sökt jobb på hostel Ka'beh förresten så om allt går vägen flyttar jag till Mexiko i vår. Håll tummarna för mig! Förövrigt har jag sett att folk börjar förbereda inför jul med bak och pynt och jag måste erkänna att det ska bli mysigt att få fira jul med vänner och familj :)

Puss!

Petra Amri Holmqvist
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Kommentarer
Postat av viveka

förstår din irritation över det här med stränderna, känns väldigt fult!
tänker dock inte hålla tummarna för att du åker till mexiko igen i vår, tycker du ska stanna här =) :P