2 veckor i Mexico

söndag 18 december 2016 Akumal, Quintana Roo, Mexiko

Dag 1. Flygresan. Lördag
På väg till Landvetter är det glashaltoch vi ser 2 olyckor på E6an.  På radio säger de att det är 10 avkörningar i Göteborg. Vi kommer fram i god tid då får vi reda på att planet är försenat 3 Tim och och sen lite senare 1 Tim till och sedan ytterligare 15 min.
Vi fördriver tiden genom att dricka öl och äta.
Yes Box, vi hinner bli berusade när planer ska lyfta, ett par timmar senare e man bakfull och beställer in en öl för att räta upp livet igen.
Oj jävlar vad händer tänker jag när karbin personalen springer ner i planet!!
En terrorist?
Vad händer?
E han vit eller mörk frågar jag Camilla som ser, hade hon svart mörk och skäggig var jag bered på att hopa över henne och också springa bak. Vit överförfriskad svensk gubbe i 50års åldern ligger och slåss på golvet med personalen.
Phu tänker jag och andas ut, då e de inga konstigheter utan som en riktigt bra hårdrocks fest.
De brottar ner honom och spänner fas honom i en stol .
Vi kommer till hotellet och får våra rum vid 04.00. Ställer väckarklockan på 07.00.

Dag 2. Söndag. Strandhäng med pinacolada.
Vaknar 07.00 förhållandevis pigga. Hittar frukostbuffén som e enormt stor. Bara börja i en ända och börja arbeta sig igenom, allt ska provsmakas innan vi åker.
Vi drar ner till stranden och solar och tar några goda drinkar.
Vi hittar secret bar och står själva där med bartendern som bjuder på inka sprit gjord på honung och lite andra inhemska spritsorter som han tänder eld på i plastglas som smälter. Haha.
Grabben har inte alla hästarna i hagen men vi gillar honom så vi dricksar honom 50kr och fortsätter.
Vi e ganska trötta framåt kvällen så vi går förbi pensionärerna i barnen och lägger oss vi 21 tiden.

Dag 3 måndag. Möter Kalle
07.00 frulle sedan stranden i några timmar. Vi inser hur enormt stort hotellet är, vi går vilse varje gång trots uppsatta kartor. Efter lunch åker vi in till playa del Carmen och möter upp Kalle. Det är 3,2 mil och kostar 160kr en väg. Taxi släpper oss vid del ställe och vi får en promenad genom stan på 45 min. Vi letar oss fram vi några sceen shot vi tagit på Google maps.  Vi får se mycket av staden som vi inte annars skulle få se. Staden är väldigt städad, lugnt tempo, vi känner oss inte uttittade som några gringos, alla e väldigt vänliga. Men de pratar bara spanska.
Vi träffar Kalle och tar några öl sedan ska vi med honom och fiska med några lokala mexare han lärt känna. Allt blir sent och vid 21 tiden säger vi till Kalle att vi drar tillbaka till hotellet så Kalle får fiska med dem själva.

Dag 4 måndag . Regn
07.00 frulle stranden till lunch sen kom regnet.
Vi tar en taxi och möter upp Kalle, Camilla bara måste handla i sina favorit butiker som finns här så Camilla handlar och jag och Kalle hittar en liten lokal fiskrestaurang en bit bort där vi fördriver tiden genom mat och dryck. Camilla kommer tillbaka och bi kör en lite krogrunda på lokala barer. Vi hamnar bl.a. På en restaurang med ett sketfullt par där ägaren sitter mer och dricker tuquila, trevlig till en början men när ägaren lurat i gubben tillräckligt med tiquila så början ägaren och gubbens fru hålla i handen och han frågar om de ska ligga. Vi känner att det är slagsmål i luften och beger oss.
Vi åker till ska till hotellet och ska äta innan vi lägger oss. Vi får besök av tvättbjörnarna som försöker ta våran mat.

Dag 5 onsdag. Sol igen.
Sovmorgon, frukost 08.00, promenad och så spricker himlen upp. Vi lägger oss på stranden och här e jag nu.
Vi tar det lugnt på hotellet hela dagen och bestämmer att vi åker ut på ön kuzamel med Kalle i morgon.

Dag 6. Kuzamel  regn torsdag
07.00 frulle, 08.30 taxi.09.00 färja.
Träffar Kalle vid färjan, han e kraftigt bakfull, tar färjan över, det gungar kraftigt, det är ganska dåligt väder.
Kalle spyr.
Väl framme så går vi runt och funderar på om vi ska ta någon utflykt men allt är nästan på havet och utomhus och regnet hänger i luften. Vi promenerar runt några timmar och tar färjan tillbaka. Synd med vädret för vattnet ska vara helt sjukt klart här. Vi kommer in till playa del Carmen och äter på ett lokalt ställe sedan handlar vi lite och åker till hotellet.
Vi bestämmer oss för ala carte på hotellet men det var ingen höjdare, annars e maten bra här.
Glömde skriva att jag och Kalle hjälpte några fiskare som inte fick upp båten pga halkigt på rampen. De blev förvånade och tacksamma .

Dag 7 Tulum,mulet, lite regn och fredag
Vi bestämmer oss för att åka till Tulum  och kolla på inkatempel och ruiner eftersom regnet hänger i luften.
Tar en taxi som jag sitter i nu.
3 mil och sen väntar han i 2 timmar på oss och sen kör oss tillbaka 550kr.
Det var sjukt fin miljö de lagt templen i.
Senare tillbaka på hotellet möter vi 8 mex ungdomar som festar hårt.
Vi körde tiquila race med dem. De försökte bräcka oss med tabasco tiquila och lite annan skit. Vi rörde inte en min när vi drack och de blev skit förvånade.
 -tyckte inte ni det bar starkt? Frågade de.
-Nä all sprit i Sverige är starkare . De e som juice för oss sa jag. Nån timme senare när jag beställde in tiquila var de bara jag som drack den, se andra tog mellanöl.
Mesar i Mexico .

Dag 8. Mulet, lördag, hotellet
Lite halvtrötta så lägger vi oss på stranden i ett halvmulet väder men sanningen att säga är att det blir för varmt med sol och blå himmel.
Vi ligger hela dagen på stranden och avslutar med italiensk mat. Å en drink:-)

Dag 9-13 sön-torsdag på hotellet
Vi har inte gjort så mycket.
Vi har hängt på hotell komplexet och ätit mycket mat. En kväll var vi på beach party med eld show. Har varit bra väder, vi har ätit spanskt , italienskt , mexikanskt  och japanskt. Tror den japanska var bäst, galna kockar som stod i matsalen och laga mat, mycket eld och flygande mat.
 De serverade oss tequila fast vi inte bad om det i lobbyn mesans vi vänta, Camilla drack halva men bartendern såg till att hon fick i sig hela:-)
Vi hittade secret bar där vi blev kompis med alfonso som lärde oss lite mexikanska öl varianter och vika servetter.

Dag 14 Fredag cenotes
Vi går upp innan 7 käkar frulle och tar en taxi till en cenotes , vi ber han vänta på oss. Cenotes är en grotta som bildads i fastlandet full med sötvatten.
Vi hyr snorkelutrustning och hoppar i.
Galet vacker, finare än jag någonsin sett på film:-)

Eddie Olsson Och Camilla Johansson
Senast aktiv - från Bratteröd Kåröd 560, Västra Götalands län, Sverige