Underbart och känslosamt

torsdag 22 december 2016 Kigali, Rwanda

Efter ca 28 h resande kom vi fram till ett varmt och härligt Rwanda.. 28 grader och strålande sol..en fin, men sliten Rosa buss vid namn Trisse väntar på oss..vårt nya hem närmsta 2.5 v.
Kommer bo på bussen hela resan men på campingplatser och det känns ju tryggt, samtidigt innebär det att det finns bra tillgång till toalett, dusch och tvättmöjligheter... detta innebär dock inte att det finns toapapper, att toaletten funkar eller att det finns varmvatten...men skönt att inte behöva ut i bushen att utföra sina behov varenda gång..och ffa inte i mörkret.

Idag har vi varit på en rundtur på olika memorials efter folkmordet som skedde här i Rwanda 1994. Fruktansvärt känslosamt och ångestladdande men samtidigt väldigt intressant. Skrämmande att människor kan va så grymma och att det bara fick hända. Även skrämmande de att det håller på att hända igen..i vårt eget land, med all segregation och hat mot invandrare..

Imorgon ska vi åka vidare till Ruhengeri ca 10 mil norrut..där vi stannar några dagar. Självaste julafton kommer att firas med Bergsgorillorna i Virungabergen...ska bli så spännande.

puss o kram från Rwanda

Linda Paradis