Fin väg mot Franz Josef
Fin väg mot Franz Josef

Kontrasternas kontraster

fredag 30 december 2016 Franz Josef Glacier, West Coast, Nya Zeeland

Hej! Här kommer gårdagens inlägg. Dåligt Wifi gjorde att vi inte kunde lägga ut inlägget.

Nu har vi landat i Franz Josef som är ett litet samhälle. Känt mest för sin namne glaciären som ligger ca 5 km från byn. Allt är uppbyggt kring glaciären.

Vi startade ganska tidigt från Motueka eftersom vi skulle köra 45 mil. Började strax efter kl 08.00 och körde sydväst mot kusten. Vi passerade makalösa vyer och det var lite krokigt men gick hyfsat bra. Strax innan Greymouth så åt vi medhavd lunch på en rastplats.

Tankade i Greymouth och åkte förbi Revington hotell som vi har bott på två gånger tidigare. Behaglig upplevelse eller hur Lena K? Kan informera dig om att det så lika sunkigt ut nu. I strålande solsken åkte vi igenom stan och hittade många fina motell. Kommer vi tillbaka så blir det någon av dessa hotell. Körde längs kusten och blev lite förvånade över hur raka vägarna var. Rätt som det var så var vi framme och checkade in på hotellet. Lämnade väskor och tog på oss lite varmare kläder och satte oss i bilen till Franz Josef glaciären. Vi parkerade och började promenera till den, ca 3 km enkel väg. Tyvärr läste vi att den sen början på 1900-talet så har den krympt ungefär 4 km och krymper fortfarande. Enda sättet att nå den idag är via helikopter. Vi kunde med andra ord bara se den på avstånd. Det var en fin promenad i en mäktig natur så det var värt det även om vi inte kunde komma ända fram. Första gången vi var i NZ så var vi på Fox glaciär och då kunde man promenera hela vägen fram till den. Nu är det 10 år sen så kanske den har gått samma öde till mötes.

Det är ganska stora kontraster från gårdagen med skön värme till idag med ca 14 grader och lite duggregn.

Nu är vi tillbaka på hotellet och skall kolla hur vädret blir. Sen går vi ut för lite mat.

Imorgon drar vi vidare till Wanaka på andra sidan alperna för att fira nyår och stannar där i två nätter. Staden ligger precis vid sjön med samma namn och på andra sidan sjön så reser sig mäktiga Mount Cook i all sin majestätiska prakt. Berget är NZ högsta berg. Hoppas att vädret blir hyfsat så vi kan se toppen. I Wanaka möter vi upp med A&M för att fira nyår ihop.

Vi återkommer med rapport!

Gott slut!

Peter & Magnus Ae