Gott Nytt År och God Fortsättning och allt det där

lördag 31 december 2016 Cozumel, Quintana Roo, Mexiko

God fortsättning till er alla som ligger sex timmar före oss, vi har fortfarande några skälvande timmar kvar av 2016 medan ni alldeles just i detta nu just räknat ner till tolvslaget.
Här kommer en liten uppdatering från de senaste dagarna:

I onsdags steg vi i land på Jamaica. Ön har bara 8500 (eller 6500, jag är gammal och minnet sviker mig) invånare, vilket förvånade oss, trodde det var betydligt fler. Det är bergigt och mycket grönska, antagligen beroende på den höga luftfuktigheten, det var så där varmt så det rann efter ryggen. Jag fick inget bra intryck av Jamaicanerna, de var väldigt påstridiga och sura, på gränsen till otrevliga när man inte handlade något men det fanns så klart guldkorn även där!
En härlig Jamaica-mon som tog på sig rollen som vår lokale guide, han agerade trafikpolis så vi kunde ta oss över vägen och ledde oss till en sån där lokal marknad mitt bland bakgårdarna där det fanns massor av ”hål i väggen-souvenirbutiker”. Han surrade och surrade och fick så klart sälja lite souvenirer till oss. Vi for rätt snabbt tillbaks till fartyget ändå, Jamaica är ett land jag inte tror att jag kommer återkomma till.
Bättre blev det igår när vi klev iland på den största av Caymanöarna, Grand
Cayman. Hela ön påminde mycket om Aruba, platt, inte mycket växtlighet men med fantastiska stränder. Människorna vi träffade var vänligare än de på Jamaica, vi åkte taxibuss (en väldigt gammal och väldigt sliten bil/taxi/minibuss) till stranden med chauffören Martin som var skvatt galen och väldigt rolig. Vi tillbringade några timmar på stranden och åkte sen tillbaka till fartyget, Lova har hittat en engelsk kompis som hon skulle vara med och Martin är med i en klubb för 13-17-åringar så honom ser vi inte mycket av alls. Igår eftermiddag satt jag och Johan helt själv på soldäck i flera timmar medan barnen var på sina egna håll så nu börjas det! Vi stötte på en servitris som är från Chile och det visade sig att hon bott flera år i Sverige, först i Kramfors sedan i Uddevalla. Hennes familj bor fortfarande kvar i Uddevalla men hon klarade inte av mörkret och kylan så hon flyttade tillbaks Chile för 20 år sedan. Hon är dock ibland och hälsar på sin familj i Sverige men sa att hon är så lite som möjligt där, man blir ju bara sjuk hela tiden när man inte får någon sol, sa hon. Det är ju det vi sagt helt tiden jag och Johan, människan är inte gjord för att bo i skandinavien!
Idag ankrade vi i Mexico och vi har tillbringat eftermiddagen med att simma med delfiner, något som varit en av Lovas stora drömmar i många år. Det var superhäftigt! Allt runt omkring var kaos, det tog oss hur länge som helst bara att ta oss dit (och det var mindre än en kilometer dit), det fanns inte taxibilar så det räckte till oss alla och när vi väl kom dit så delades vi in i grupper flera gånger utan att riktigt förstå varför. Sedan fick vi vänta och vänta men till slut fick vi hoppa i vattnet. I fyrtio minuter fick vi bada med delfinerna (vi var väl en tjugo personer) och det var hur häftigt som helst! Vi fick pussar av delfinerna, fick pussa dem, fick klappa dem när de simmade runt oss och framför allt fick vi simma med dem, mage mot mage medan man höll fast i fenorna. Fort gick det (jag höll nästan på att tappa bikinibrallorna) och lyckliga var vi. Delfinernas fenor är som våra fingeravtryck, alla är unika. Coolt!
Nu är vi tillbaka på fartyget och lättar ankar om ett tag. Tolvslaget tillbringar vi alltså ute till havs nånstans och imorgon är det en heldag på båten. Ska bli riktigt skönt att få bara ta det lugnt.
Hoppas ni alla haft ett härligt nyårsfirande så håller vi tummarna att 2017 blir ett fantastiskt år för oss alla!

Johan Och Helena Eriksson
JohanochHelena
Senast aktiv - från Boden, Norrbottens län, Sverige
Kommentarer
Postat av Jessica

Vad härligt ni har det! Gott nytt år på er! Vilket kryssningsbolag åker ni med? Har ni bokat själva eller via resebyrå? Kram Jessica & Kenneth