Så var man äntligen i Cancun!

söndag 8 januari 2017 Cancún, Quintana Roo, Mexiko

Hola!

Så var man äntligen i Cancun, Mexico. Det var ett blåsigt Mexico vi möttes av igår när vi flög in över Yucatanhalvön. Flygresan var skakig och bumling och kräkpåsen fanns nära till hands. Kanske var vi fortfarande påverkade av händelsen på Fort Lauderdale airport som ni alla har hängt med på via medier antar jag. Det var ett par svettiga timmar minst sagt där vi inte visste hur säkra vi var vilket så här i efterhand känns mer som en film än som verklighet. Men jag tar det kort från början.

Resan till Miami gick prima. Norwegian dreamliner var fantastisk att flyga, kan verkligen rekommendera. Jag är alltid lite skeptisk till långflygningar men detta plan var så bra att man kunde fortsatt att flyga flera timmar. Vi hamnade bredvid en trevlig kvinna som vi pratade med eg hela resan. I Miami blev vi tvungna att hyra en bil då några lokalbussar inte fanns att hitta.  Efter 3 timmars strapats hittade vi äntligen vårt hotell som var liksom sunkigt men samtidigt Amerikansk standard. Frukosten var ett skämt med platstallrikar, torra toast, sockrigt läskjuice och en solkig våffla. I Miami besökte vi South Beach i hällregn, besökte Northbeach där vi råkade promenera på en nudiststrand :O, besökte Everglades nationalpark och lärde oss skillnaden på alligatorer och krokodiler och åkte airboat med en yberamerikansk guide som var hämtad åter igen som i en film.
Generellt sätt kände vi rätt tidigt att Miami är för dyrt för oss och efter något dygn kände vi oss rätt redo att bege oss.

Väl på flygplatsen i Fort Lauderdale så blev det inte så kul. Vi var glada i hågen, käkade en fet hamburgare och fick höra i högtalarna att alla flyg var inställda på grund av en pågående händelse i terminal 2. Jonas gick och frågade en flygplatspolis och fick höra att det var en skjutning vid bagagedropen i terminal 2. Vi befann oss då bland gatarna vid terminal 3 och allt kändes egentligen lugnt. Vi beslöt oss för att gå till vår gate, jag hinner smsa med mamma allt är ok och lugnt. Kort därefter när vi står vid sofforna vid gaten blir allt förändrat. Någon kommer springande, tumult utbryter och folk skriker och kastar sig ner på golvet. Jag och Jonas kastar oss ned efter de andra, smal som man är lyckas jag dra min hela kropp under stolsraderna och ligger och ser panik i  grannkvinnans ögon. Jag anstränger mig för att andas och Jonas rapporterar till Expressen då han vid tillfället råkar ha dem på luren. Kort därefter skriker någon att vi ska springa och vi kastar oss upp, ett under att man fick med sina grejer och vi springer mot ett gatehål eller ramp till flygplan där vi mosas ihop med hundratals andra panikslagna människor. Vi blir sedan beordrade att gå ut på flygfältet och slussas ut. Jag tror vi var minst 10.000 personer där ute. Informationen var dålig och internet fungerade inte bra. Jag fick en känsla av att vi inte var skyddade där ute på ett så öppet fält och fick panik och ville först inte följa med utan valde en plats bakom en väskvagn. När vi satt där satt vi även och planerade flyktvägar så att om skytten skulle börja skjuta på fältet, skulle vi veta vart vi skulle springa för att ta skydd och inte separeras från varandra. Sjukt, inte sant?

Men efter ett par timmar av oro och undran, kontakt med nära över FB så började läget kännas mer stabilt. Vi fick vatten och det kom två dass som ledde till extremt långa köer. Vi blev även bundis med ett medelålders par från San Diego som sedan var nyckeln till att vi lyckades boka om våra biljetter från Orlando till Cancun.

Vi blev sedan efter cirka 5 timmar evakuerade till andra sidan flygplatsen. Poliser med tunga vapen överalllt och helikoptrar som surrade över huvudet. Vid en matautomat hörde jag några svenska röster från ett par killar och fick senare veta att även de skulle ha åkt till Cancun med det plan vi skulle ha åkt med. Efter mycket övervägande beslöt vi oss för att boka om våra biljetter så att vi skulle flyga från Orlando dagen efter. Vi lyckades hyra en bil vilket i sig var ett under då alla lämnat sina Jobbstolar utom en fantastisk kvinna som jag gav en Doritopåse för hon var så hungrig och sa I Love You till. När Jonas körde ut ur flygplatsen vid 11 tiden lokal tid var det åter igen hämtat som ur en film. Folk hade lämnat sina bilar utan att stänga dörrarna, blåssyrener lös över området och det var mycket tomt på ett halvkusligt sätt. Man kan säga att vi alla fem var sjukt lättade över att lämna flygplatsen och bege oss mot Orlando, en bilfärd på cirka timmar.

Vi körde sedan till Orlando under natten och kom fram vid 03.30, beslöt oss för att sova lite på en parkering vid en mack och sedan till flygplatsen som var i ett helt annat skick såklart än den vi lämnat.

Så nu väl i Cancun. Sovit 10 timmar och älskar redan landet och alla so far är så snälla och hjälpsamma och söta. Igårkväll åt vi tacos på familjehörnet, kostade 7 kronor för en taco och Jonas var så lycklig att han deklarade stort att han nu ska äta tacos i bås alla dagens mål.

Senaste idag ska vi hänga med min kollega Rebecca och hennes man som är här på bröllopsresa och ta en tur i deras bil och lära oss Cancun. Jag måste även lyckas finna en födelsedagspresent till en viss herre som fyller år om några dagar. Får se om jag lyckas hitta ngt annat än tacos och tequila.

Kram från oss!

Cecilia Corfitsen
Senast aktiv - från San Cristobal de las Casas, Chiapas, Mexiko
Kommentarer
Postat av Elvy Löfvenberg

Hej kära Jonas och Cissi,
att ni skulle hamna i det som bara inte händer. Å andra sidan litar vi på att ni reder er. Kul att ni träffat kollegor och att Mexico välkomnar er. Njut nu av naturen och ledigheten. Kjelle och jag planerar logistiken inför flytten, vår soffa går bara in via balkongen så vi köper nog en ny. Vi har varit flitiga på gymmet men idag är det vilodag och i morgon väntar jobbet.
Stora kramar från
Elvy och Kjelle

Postat av Angelica

En riktigt sjuk start på resan...

Men glad att Jonas gillade tacon - tänkte att de skulle smaka!

Postat av Anette

Nu gissar vi att ni har landat och njuter av det sköna vädret och förhoppningsvis tagit ett dopp!! Kära hälsningar från Alfons och Bruno som mår toppen. Som vanligt har de så roligt tillsammans så dagarna går fort. Roligt att läsa vad som händer! Tusen kramar M