Sista natten i Aussieland boendes under en bro.

tisdag 10 januari 2017 Sydney, Sydney, New South Wales, Australien

Nu har vi kommit fram till Sidney för sista kvällen i Australien. Imorgon eftermiddag påbörjas sista etappen på denna resa – Singapore. Vi käkade middag på hotelrummet igår och satt och tittade ut över staden. Efteråt så packade vi det sista och sen så tog vi hissen ner och gick till en irländsk pub och tittade på folk. Surfers Paradise  är absolut något att utforska vidare, måhända plastigt, ytligt och som Rhodos på 80-talet men otroligt fina stränder och ett bra utbud av aktiviteter. Blev ju inte sämre av att vi gillade stället som vi bodde på. Knappt 1 200 kronor natten för en lägenhet med alla faciliteter inkl parkering. Tyvärr tillkom Wifi men det var helt ok.

M var lite klen (AC-förkylning) igår och följde inte med till stranden och kanske det var tur. P berättade att precis som han hade gått upp ur vattnet så meddelade badvakterna, via högtalare, att alla omgående skulle upp ur vattnet då man siktat vithajar längs med strandlinjen. Det tog inte lång tid innan vattnet var tomt på badande.

Imorses packade vi det sista, stängde väskorna och satte fart mot flygplatsen. Checkade in och gick igenom säkerhetskontrollen. M går inte genom säkerhetsbågarna pga ICD så han blev manuellt undersökt vid sidan om. Sen var det premiär för något nytt. Har aldrig blivit toppsad för narkotika. Det är en bomullstuss som de river runt i väskorna och på kroppen och kör in i en maskin för att avläsa om man har några rester av illegala droger. Inte det minsta oroligt men kul att varit med om det. Hittades naturligtvis ingenting och då ändrades tonfallet hos personalen och genast började han fråga var vi hade varit och vad vi var på väg.

Flyget kom iväg och det var behagligt. Satt vi nödutgångar så det fanns gott om plats. Serverades en paj med lamm och ärtor samt mynta. Gott? Lite svårt för mynta men helt ok.

Landade säkert och efter nio minuter från det att vi lämnade planet så hade väskorna kommit och vi skulle ta oss in till stan. Först tänkte vi tåget som kostade 18 dollar per pers (och sen taxi till hotellet) men hittade en minibuss för 15 dollar per person som skulle ta oss direkt till hotellet. Lägenhetshotellet heter Napoleon on Kent men man kan även säga Napoleon under motorvägen. Hotellet ligger precis under motorvägen som leder till Harbour Bridge. Väldigt centralt och fin lägenhet men det ligger lite lustigt placerat.

Lämnade väskorna på rummet och promenerade ner till staden. Det är bitvis en ganska kuperad stad så lite upp och ner var det allt. Gick ner till Circular Quay som är färjeterminalen nere i hamnen. Där också där man få en jättefin utsikt över Harbour Bridge och sen även promenera kajkanten fram till Operahuset. Mycket folk men en vidunderlig utsikt. Tycker nog att Operan börjar se lite bedagad ut. Läste nånstans att den är behov av renovering och det pågår en rejäl insamlingskampanj. Man har visst problem med Höganäs-kaklet på taket som nu börjar spricka.

Efter obligatorisk korttagning så promenerade vi tillbaka till hotellet och här är vi nu. Vi skall om en stund gå ner till Darling Harbour som ligger några kvarter härifrån och se om vi kan hitta någonstans att äta. Förra gången vi var där, med Monica och Mats, så åt vi på Meat & Wine Co. Väldigt trevligt men de har nu flyttat till lobbyn på Intercontinental. Känns inte lika krispigt. Eftersom det kryllar av restauranger i Darling så är det inga problem att hitta någon restaurang.

Imorgon går flyget 16.30 till Singapore så vi har några timmar att spendera i staden innan vi drar oss mot flygplatsen. Vill gärna gå till Queen Victoria Building som är en viktoriansk byggnad i centrum. Stod visst övergiven i många år men är nu ett köpcentrum. Skall bli spännande att se hur mycket man bevarat inomhus. Rapport kommer.

Vi hörs!

//P&M

Nåt som är lite lustigt är att precis vid Collangatta eller snarare mellan New South Wales och Queensland så går det en tidszon. Det verkar som den går i väst-östlig riktning. Får nog googla på det. Lite konstigt dock. Från Surfers till flygplatsen så passeras tidszonen två gånger då flygplatsen ligger i båda men terminalen ligger i Queensland.

Peter & Magnus Ae
Senast aktiv - från Melbourne, Victoria, Australien