Unknown soldier

tisdag 10 januari 2017 Canberra, Australian Capital Territory, Australien

Jag har alltså spenderat väldigt mycket tid med att vandra runt i städerna jag har varit i. Har dock inte känt mig så förvirrad som jag stundtals gjorde här i Canberra. Kanske för att den inte är gjord för fotgängare.

Mitt lokalsinne är inte strålande i vanliga fall, men i den här betongdjungeln kändes det totalt utslaget.

I övrigt tyckte jag om vistelsen här.

Jag var på National Gallery of Australia. Hade blivit tipsad om Sidney Nolans Ned Kellly series. En utställning om banditen Ned Kelly.

Det var en bra utställning. Tackar bröderna från Sydney för det. Kanske de trevligaste rumskamraterna jag haft hittills. Hann få ungefär åtta tusen tips på saker att göra här på den korta tid jag hann prata med dom.

Tog mig även till Parlamentet igår. Mycket bra utsikt från toppen av huset.

Inte lika bra som från Mount Ainslie lookout dock. En ganska kort vandring uppför, men det var ändå tufft och väldigt varmt. Utsikten var dock värt det.

Innan jag besteg berget så var jag inne i Australia war memorial. Kanske det mest imponerande krigsmuséet jag varit på hittills. Delen om Första världskriget var det mest gripande.

The war to end all wars, The Great war.
Det är svårt att ta in det man läser om kriget. Tiotusentals stupade på bara en dag i vissa fall. En generation som fann sitt slut på de leriga slagfälten och i skyttegravarna.

Jag lyssnade på Paschendale av Iron Maiden när jag kom tillbaka:

In a foreign field he lay
Lonely soldier, unknown grave
On his dying words he prays
Tell the world of Paschendale

Peace.