Kör mot Singapore!
Kör mot Singapore!

LITE lätt fuktigt och en lång promenad i Singapore!

torsdag 12 januari 2017 Singapore, Singapore

Nu är vi framme på sista stoppen innan avfärd hem. Förstått att det har varit busväder hemma. Måste tyvärr erkänna att det känns lite avlägset när man promenerar i här i Singapore i 35 gradig värme med väldigt hög luftfuktighet. Säg nånstans på kroppen där svetten inte rinner. Singapore har detta väder året runt så hoppas verkligen att man vänjer sig. Jaja, nog om det!

Igår flög vi från Sydney vid 16.30. Kom ut till flygplatsen i god tid och strosade runt lite och fick lite i magen innan vi bordade British Airways BA 16 som skulle gå till Singapore och sen, efter tankning och byte av personal, fortsätta sin färd till London. Flygtiden till Singapore beräknades till 7 timmar. Vi skulle ju hoppa av men de som skulle vidare till London hade ytterligare runt 13 och en halv timme.

Trevlig personal, god mat och fantastisk utsikt från kabinen när solen gick ner. Lyckades fånga detta på några kort. En och en halv timme innan landning så frågade vi om möjligheten till en påfyllning av vinet vi druckit under middagen. Ett väldigt gott Shiraz från Australien. Inga problem alls! Efter ett tag så kom stewarden och frågade om vi skulle fortsätta till London. Nä, inte alls, vi skall stanna i Singapore. Han sa då att han precis öppnat flaskan för oss och om ingen ville ha mer så var de, inför landning, tvungna att hälla ut den. Så är reglerna. Han berättade då att han skulle prata med kaptenen och och om det var ok så ville han ge flaskan till oss istället för att hälla ut den. Mycket riktigt så kom kan med flaskan i en påse till oss innan landning. Trevlig service.

Gick igenom passkontrollen och fick bagaget snabbt. Satte oss i en taxi in till hotellet och efter knappa timmen var vi här.

Imorses så vaknade vi hyfsat tidigt och käkade frukost på hotellet innan vi packade ryggsäcken för att ge oss ut på stan. Ryggsäcken packades med badhandukar, solskyddsmedel och badbyxor. Dagens mål var bland annat ön Sentosa. Sentosa är väl Singapores attraktions- och nöjesö. Här finns Universal Studios, äventyrsbad samt allehanda andra aktiviteter som Luge, I fly (man kastar sig ut och flyger i en uppåtgående jetstråle) med mera, med mera. Dessutom har vi läst om att det finns en massa fina stränder och nån av dem skulle vi då hitta och få lite sol och bad.

Kom ut ur hotellet och ”Tjoff”, det var som att gå in i en vägg. Denna kletiga värme! Tog oss till tunnelbanan och satte fart mot Sentosa. Hoppade av tunnelbanan och tog Monorail över sundet till ön. Promenerade ner till vattnet men vi kom överens om att det inte skulle bli något bad idag. Svettiga på en sandstrand utan kanske möjlighet till att duscha. Känns så där att efter det sen utforska staden.  Det får bli hotellpoolen istället.

Promenerade vidare på ön och kom fram till Luge. Det är samma koncept som vi kört på Nya Zeeland. Små bilar ner för en bana, sen upp med lift och sen börja om igen. Vi körde två gånger och det var lika roligt som i Queenstown även om nog banorna var lite roligare där.

Promenerade vidare och tog Monorail tillbaka till fastlandet och hoppade av tunnelbanan vid Raffles Place. Nu skulle vi gå och titta på The Merlion (halv fisk och halvt lejon) som är Singapores symbol. Kroppen symboliserar den stapplande starten av staden som ett fiskarsamhälle och huvudet symboliserar Singapores ursprungliga namn Singapura som betyder Lejonstaden på Malaysiska.

Vi strosade vidare över broar och in i köpcentras och kom så småningom till Raffles hotell. Detta hotell som förmodligen är mest känt för sin Singapore Sling som skapades här i början av 1900-talet. Hotellet har haft en brokig historia och stod och förföll under många år innan man 1989 började renovera det idag är det ett nationalmonument och ett femstjärnigt hotell.

Nu tillbaka på hotellet för lite lugnt och ro. Förmodligen blir det en hisstur ner till poolen på plan fyra (vi bor på 15) innan vi ikväll ger oss ut för att få lite mat. Funderar på Chinatown och Clarkes Quay men inget är bestämt. Det ger sig.

Ha det gott!

P&M