Sockerrör i Little India
Sockerrör i Little India

Svettig, avslappnad dag med shoppingstråk med helt olika karaktärer.

fredag 13 januari 2017 Singapore, Singapore

Idag sov vi lite längre än beräknat och efter frukost så tog vi oss till plan fyra i hotellet och la oss vid poolen och njöt av både bad och sol. Eller ja, sol, det är nästan konstant molnigt men ibland så tittar solen fram. Vi delade hörlurar och lyssnade nästan klart på Lars Keplers bok Kaninjägaren. Började bra de första 13 timmarna (som vi lyssnat när vi haft hyrbil) men slutet blev lite långdraget. När vi gick upp till rummet så hade vi 1.05 timme kvar så den får vi plöja imorgon.

Nu är det tänkt med en bara gå runt dag på vissa områden i Singapore. Tunnelbanan är fantastisk. Kostar knappt något och tar dig direkt dit du vill komma. Tågen går med två till fyra minuters mellanrum oavsett om det är helg eller inte. Vi började med resa till Little India. Det som var fascinerande när vi kommer upp från tunnelbanan så möttes vi av dofter som genast skickar oss till Indien (även om vi inte har varit där). Det är samma känsla som när man flyger in på Hong Kong. Det är dofter, liv och rörelse som gör det. Promenerade runt i kvarteren som är en av de äldre stadsdelarna. Tvåvåningshus med affärer på bottenvåning och boende en våning upp.  Ja, vi har gått ner i varv så det blev lite för mycket med matshoppande indier som trängdes och knödde. Det verkar som det var något speciellt på sockerrör för folk var som tokiga över att få köpa det.

Nu tog vi SMRT (tunnelbanan) till absolut motsatta shoppingen. Station Orchard Street som ligger på den riktigt märkvärdiga shoppinggatan. Käkade lunch på ION shoppingcenter och efter besökt några butiker så försökte vi hitta ut men det var inte det lättaste. Till slut kom vi ut och hittade ner till Abercrombie & Fitch som är en klädbutik som är en favorit. 40 procent rea så det blev lite inköp.

Det är väldigt svettig men det är bara att acceptera att det droppar från öron, ögonbryn och nacke och framför allt inte bli stressad. När man känner en tillstymmelse av detta i Sverige så vet man med säkerhet att det kommer ett åskväder som tar ner temperaturen. Här regnar det 14-16 dagar i månaden (skurar) men det blir inte den effekten utan det blir bara mer fuktigt och varmt. Tog tunnelbanan till Botaniska trädgården som sen 2015 finns på Unescos världsarvslista. Tanken var att vi skulle gå igenom hela parken för att komma till Orkidéträdgården, vilket vi gjorde. Det är den största samling av orkidéer i hela världen med över 1 000 olika sorter. Väldigt fint och intressant.

Efter möt en leguan och köpt vatten så tog vi oss tillbaka till hotellet. Snabb dusch och sen ner till Chinatown för lite mat. Gick till Maxwell Food Quart och promenerade runt bland stånden och se vad som fanns att handla. Det blev kyckling i väldigt god curry med ris och Naan-bröd.

Attjo! Ja, båda har mer eller mindre drabbats av AC-förkylning så det går åt en hel del snytpapper.

Ja, det var denna dagen det! Imorgon har vi sista dagen här. Blir nog ett besök ner åt Marina Bay.

Tjolahopp!
P&M