Marina Bay Sands. Hotellet med ett skepp på taket.
Marina Bay Sands. Hotellet med ett skepp på taket.

Ja, detta var det sista på resan. Nu börjar hemfärden!

söndag 15 januari 2017 Singapore, Singapore

Nu sitter vi på hotellets fjärde våning och njuter det sista av sol och poolhäng. Idag har vi inte gjort något direkt mer än att checka ut och hamna här.

Gårdagen var däremot lite mer aktiv. Efter förmiddagens bad och sol så tog vi oss med tunnelbanan ner till Marina Bay Sands. För er som inte vet så är det ett utseendemässigt spektakulärt hotell med tillhörande gigantisk shoppinggalleria, mäss- och utställningshallar. Det går mer Gucci, Versace och Louis Vuitton mfl per kvadratmeter än någon annan stans vi varit. Såg tre Louis-butiker i gallerian på en kort promenad.

Vi gick runt lite innan vi tog oss till Gardens by the Bay som är en stor botanisk trädgård bakom hotellet. Inte kanske lika ”naturlig” som Botaniska trädgården vi var på i förrgår men fräck på sitt sätt. Dessutom så hade de gigantiska växthus. Promenerade runt en stund, köpte glass och beslutade att åka tillbaka till hotellet. Tog en öl nere på puben på hotellet som drivs av ett trevligt par. Mycket folk som ville beställa mat men ägarinnan tittade på mig från andra sidan lokalen och sträckte upp två fingrar. Jag nickade och hon kom strax med två iskalla Heineken.

Efter packning och dusch så tog vi oss till Chinatown för lite mat och JA, det var mycket folk. Här firar man det kinesiska nyåret i dryga månaden. Vilket firande. Det var uppträdande överallt och vi tjyvkikade även på mästerskapen i Drak-och tigerdans. Två personer klär ut sig i en traditionell drak-eller tigerkostym och sen så utför man akrobatiken på pålar. Mycket imponerande. Vi såg Nya Zeelands bidrag och det var inte dåligt alls. Käkade på samma Matmarknad som i förrgår.

Tog oss tillbaka till hotellet och då var denna dagen till ända.

Flyget går sent ikväll (23.30) så vi spenderar timmarna här på hotellet med sol och bad. Känns ganska skönt nu. När vi kom hit så tog vi taxi in från flygplatsen. Det kostade 35 dollar, nu skall vi åka tunnelbana som kostar 2.40.

Landar i London måndag morgon väldigt tidigt och sen blir det lite väntan innan vi åker vidare och landar i Göteborg på förmiddagen.

Efter det att detta inlägg skrevs så har vi nu tagit tunnelbanan ut till flygplatsen. Funkade hur bra som helst till en en bråkdel av vad en taxi kostar. Sitter i loungen och får lite mat i magen. Nu har vi 14 timmar till London och sen lite väntan innan 2 timmars flyg till GBG.

När vi kommer hem så skall vi sortera både smutstvätt och minnen från denna fantastiska resa. Resekontot är tömt men från o med 26 januari så börjar vi fylla på det igen.

Peter & Magnus Ae
Senast aktiv - från Melbourne, Victoria, Australien