Halong Bay, utanför grottan
Halong Bay, utanför grottan

Bland öar och karaoke

onsdag 18 januari 2017 tp. Hạ Long, Quang Ninh, Vietnam

Efter en dag och två nätter i Hanoi gav jag mig iväg på en två dagars och en natt tur till det berömda Halong Bay som ligger ca 4 timmars resa från Hanoi. Jag bokade den via hostelet och de hämtade oss vid hostelet. Två danska tjejer som bodde där med mig åkte också.

Vi var ett trevligt gäng. Medelåldern var låg och alla var pigga och glada. Utom jag. Var oerhört trött första dagen. Tror det blivit lite mycket korta stopp på sistone. Är glad att jag nu ska vara tre nätter på samma ställe.

När vi kom fram till hamnen körde en mindre båt ut oss till Lemon Cruise. Båten var rätt fin, svartvit med en fejkd träfasad. Jag fick en egen hytt med toalett, vilket var väldigt skönt då jag bokat, och betalat för, delad. Vi var ca 16 personer på båten som tog oss ut bland de märkliga öformationerna som utgjorde attraktionen. Det påminner om de öar som jag sett i Thailand. Raka väggar av berg som reser sig mer eller mindre lodrätt upp ur havet. Ca 1900 stycken fanns det i området om jag inte minns (eller förstod) guiden fel. Hans engelska var verkligen inte den bästa.

Första dagen gick vi en väldigt god lunch på båten och sedan åkte vi iväg för att titta på en pärlodling samt paddla kajak och bada. Jag hoppade badet. Det var inte direkt varmt utan dimmigt. Det var kul att paddla och jag provade min actionkamera för första gången. Jag stör mig på att lampan som indikerar att den filmar sitter så dold. Så det blir nog en del filmade närbilder på mitt ansikte då jag försöker se om den är på.

Resan var väl organiserad med mycket fritid då man kunde socialisera, eller i mitt fall vila lite då jag var så trött. Sedan blev det middag och efter middagen, som också var väldigt god, spelade vi kort, pratade och skrattade. Jag lärde ut poäng poker, vilket blev mycket populärt, och tecknet vilket var mindre populärt. Jag klickade speciellt med en tysk tjej som studerade i Kina. Det sjöngs även. Karaoke vilket var hysteriskt kul att lyssna på då låtarna gick i fel takt och flera av gästerna även försökte sig på vietnamesiska låtar.

En tidig morgon följde den sena kvällen. Vi besökte en rätt intetsägande grotta full med turister och hade sedan matlagningskurs på båten. Så nu blir det till att laga vårrullar när jag kommer hem.

Sista natten i Hanoi tillbringade jag på ett hotell när flygplatsen. Av någon anledning kändes det lite skumt. Men personalen var väldigt vänlig. Nu åker jag vidare till Da Nang!