Catching up

fredag 27 januari 2017 Melbourne, Melbourne, Victoria, Australien

Hej på Er!
Återigen ett tag sedan jag skrev något. Har hunnit avsluta vistelsen på Tasmanien. Sista två dagarna bestod av utflykt till Mount Field och en promenad till Hobarts botaniska trädgård. Innan dess hann jag med en tripp till Port Arthur med.

Port Arthur var spännande. Kontrasten mellan fängelsedelarna och den trädgårdsliknande omgivningen gav ett starkt intryck.

Guiden var mycket rutinerad och drog ett par skämt som hör till resans bästa hittills. Till exempel:
På frågan om vad en person skulle göra i eftermiddag/kväll och denne svarade bland annat "vila lite":
So you feel like a bike?
What do you mean?
Too tired.

Utflykten till Mount Field har jag bara gott att säga om. Rent trivselmässigt så är det absolut höjdpunkten hittills. Det är viktigt med en bra guide och i det här fallet var det klockrent. Kunnig, vänlig, medryckande, förtroendeingivande och engagerad. Det blev en trevlig stämning bland deltagarna i minibussen och det tror jag berodde mycket på vår utmärkta guide.

Vi besökte Russell falls, Lake Dobson och Bonorong wildlife sanctuary. Jag hade kanske förväntat mig att vandringsspåren skulle vara lite längre, men det gjorde inte så mycket. När man får uppleva ett perfekt ögonblick så kan vandringen vara hur kort eller lång den vill.

Svårt att beskriva det perfekta ögonblicket, men för en sekund så kändes det som att allt runt en stod stilla. Vinden mojnade, temperaturen var perfekt. Inte för varmt, inte för kallt. Det var den där stunden när allt var i harmoni, inte en bil hördes och det var som att naturen bara log mot en. Hoppas jag aldrig glömmer den känslan.

Den Tasmanska djävulen. Äntligen fick jag se den, livs levande och den gjorde en inte besviken. Att 90% av populationen tyvärr inte finns kvar längre gör mig ledsen. Därför känns det mycket bra att det finns sådana här ställen som informerar och framförallt jobbar hårt för att rädda arten.

Botaniska trädgården i Hobart tycker jag hör till de finaste jag sett hittills. Så synd att den ligger nära en hårt trafikerad väg bara.

Flyget till Melbourne gick smidigt. I skrivande stund bara en dag kvar innan det är dags för Alice springs. Har gjort en utflykt till Wilsons promontory (Wilsons prom), Great ocean road och en öl- och cidertur till Yarra valley.
Går inte in på dom i detalj just nu, men det var bra turer.

Peace.

Daniel Svanefors
Senast aktiv - från Falkenberg, Hallands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Marina

Så härligt du verkar ha det. Ska bli så spännande att höra mer när du återkommer hem. Tiden går fort. Ha det bra...så "hörs" vi snart igen.

Postat av Karin Widarsson

Hej! Kul att läsa dina tankar på resan. De där känslan, när tiden stod stilla, den tar du väl med dig hem? Ser fram mot nästa inlägg, kanske från Alice Springs. Ha det fortsatt bra! /Karin