Ut på tur

torsdag 2 februari 2017 Alice Springs, Northern Territory, Australien

En 3-dagarstur till Uluru har varit ändamålet med resan till Alice Springs.
Jag tänker inte försöka beskriva det jag har sett, för det går inte. Inte ens bilder kan göra rättvisa. Uluru och Kata Tjuta är helt enkelt platser man behöver besöka för att få ett grepp om dess storslagenhet.

Det var i alla fall tidiga morgnar varje dag, sömn under bar himmel, solned- och uppgång över Uluru och mycket vandrande i nationalparken. Vandringarna genom Valley of the Winds och Kings canyon var det jag tyckte bäst om. Tycker ju om att vandra.

Mina vandringskängor har verkligen gjort sig nyttiga och jag är glad att jag köpte dom. Bekväma kängor är ett måste.

Jag tänker snabbt beröra de lite mer störiga elementen under turen, bara för att:
Flugor. Ständigt dessa flugor.
Myggor, den andra natten. Dålig nattsömn och idel myggbett.
Värmen. Inte så störigt egentligen, i och med att det var väntat, men lite av en riskfaktor när man är ute på det här viset.

Men för att ge dessa element lite cred aå bidrog de naturligtvis till äventyrskänslan.

Vi hade en guide i världsklass, mycket kunnig i det som rörde platserna vi besökte och han tog väl hand om oss. Visade sig även vara en hjälte. Under andra dagen mötte vi en person som hade skadat benet på vägen ned från en utsiktspunkt. Han bar denna person på sin rygg ned till en bättre plats för parkvakterna/räddningsteamet att hämta henne på. Det var en bra bit att gå och lägg till värme på över 40 grader och en stekande sol så får man lite grepp om vilken insats det var.

Att få en inblick i Uluru och Kata Tjutas historia och kulturella betydelse för aboriginerna var kanske det mest värdefulla och det som gjorde turen så speciell. Det kulturella centret nära Uluru tycker jag är ett måste att besöka när man är där.

Första natten under bar himmel var en fröjd. Knappt några störiga insekter och bra temperatur.

Andra natten var värre. Jag har många myggbett efter den den och jag tror att det var max två timmars sömn. Att höra "iiiiiiiiiiiii" bredvid örat hur man än gör kan driva vem som helst till vansinne.

Jag kommer vara knapphändig med att ladda upp bilder från den här turen. För bilder gör inte mycket av det rättvisa. Håller dessutom på att smälta intrycken också, vilket kanske gör den här texten lite spretig. Värt att nämna är att det är väldigt grönt runt the Red centre just nu p g a att det har varit ett regnigt 2016. Jag är glad för det.

Lämnar Alice Springs imorgon och flyger till Adelaide. Det är sista etappen på resan då jag reser hem om 11 dagar. Har ganska mycket tid där, så får se vad jag hittar på. En hel del slappande lär det bli i alla fall.

Peace.

Daniel Svanefors