Många fiskar
Många fiskar

Slutrapport

tisdag 7 februari 2017 Linköping, Östergötlands län, Sverige

Så var vi då hemma efter en lång flygresa som lite oväntat innehöll en mellanlandning i Bryssel. Vi hade under natten fått en annan och längre rutt över Atlanten så bränslet räckte inte ända fram. Kändes lite märkligt men vi hann med vårt flyg till Linköping så ingen skada skedd. Även om flygresan är ganska lång så är det ju oslagbart att utgå från Linköping och slippa transporten från Arlanda eller Landvetter när man är trött och sliten och bara vill komma hem.

Hur ska man då summera vår vistelse på Bonaire? Ja, vill man ha sol och värme under vinterperioden så finns det gott om den varan. Visst passerade det en hel del moln och en och annan kortvarig regnskur, men sol fanns i massor. Men så mycket annat än dykning, vindsurfing och kite-surfing finns det inte att göra så är man inte intresserad av det så är risken att det blir långtråkigt.

Bonair bytte valuta till USD för några år sedan och med en dollarkurs på över 9SEK när vi bokade boende och bil så kändes det lite dyrt. Kostnadsnivån var i övrigt OK även om det inte var direkt billigt. Men det var inte länge sedan man betalade 7 kronor för en USD och då hade läget varit helt annorlunda.

Dykningen var bra men de 29 dyk vi gjorde kändes fullt tillräckligt. Trots allt är variationen ganska liten mellan de olika dykplatserna. Att inte följa med på organiserade utfärder utan ta det i vårt eget tempo var dock toppen. Det kändes som om man hade ... semester :)

Rune Brännström
Senast aktiv - från Panglao, Centrala Visayas, Filippinerna