Tongariro Alpine Crossing och Taranaki Falls Track

måndag 6 februari 2017 Tongariro National Park, Waikato, Nya Zeeland

Idag skulle det bli fysisk aktivitet på hög nivå😄👍 Staffan och jag skulle gå en vandringsled som heter Tongariro Alpine Crossing. En vandringsled som sträcker sig över 19 km och på ca 2000 m höjd som högst. Beräknad tidsåtgången 6-8 timmar😊
Den högsta toppen Mount Ngauruhoe är det berg som kallas Mount Doom i Sagan om ringen-filmerna. Vi hade bestämt att inte gå upp på toppen, vilket var möjligt, för då hade vi fått lägga till ytterligare tre timmar......Elin avrådde också efter egen erfarenhet😊.
Vi blev hämtade 05.45 och sedan var det en dryg timmas resa till startpunkten Mangatepopo och vid halvåtta-tiden började vi gå. Var lite molnigt då vi blev hämtade, men när vi började vandra steg solen bakom berget och det blev en underbar morgon😄☀️. Vi tog oss fram på slingrande stigar och utsikten över landskapet var helt fantastisk. Efter ca tre timmars vandring i stundtals kraftigt stigande terräng och en lunchpaus bland lavastenar kom vi till en av "höjdpunkterna" Red Crater.
Därifrån började färden neråt och den var betydligt tuffare.......lös sand och stenar gjorde att man fick passa varje steg och ta det mycket försiktigt. Nästa sevärdhet var Emeralde Lake och Blue Lake. Dessa "kratersjöar" hade vatten som skiftade från turkos till djupast blått. 😄👍.
Efter sex timmars vandring med ett par pauser kom vi till Ketetahi där vi skulle bli upphämtade.
Vi hade en helt underbar dag och en fantastisk vandring. Jag förstår nu varför denna tur kallas för den bästa endagsvandringen på NZ.😄👍😎☀️
Berndt o Marita bestämde sig för att ta en annan vandringstur i Tongariro National Park. De gick en fyratimmarsvandring, Taranaki Falls Track. Inte lika hög höjd, men lika fantastiska vyer😄👍☀️
De åkte även upp till toppen av Mount Ruapehu med skylift. Där fikade de på det högst belägna caféet på NZ. Efter vandring och fika blev det bad i Tokaanu Thermal Pools innan färden gick tillbaka till Taupo för middag😄👍🍷🍽

Susanne Persson
Senast aktiv - från Hongkong