Praktik

måndag 20 mars 2017 Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Första dagen på praktiken!
Vi fick veta i fredags att vi skulle komma till kontoret kl 8.30 på måndag för att bli visade omklädning osv. Vi fick också fylla i ett papper i fredags med vilka avdelningar vi ville vara på vilka veckor.
Vi går dit i tid och får såklart vänta..;) någon sjuksköterska skulle komma o hämta oss, det var till slut en av dem på kontoret som följde oss till nursing department där dom skulle ha koll! Hehe well, nja koll är ju att ta i, dom visste inte ens att vi skulle komma vilket  gjorde att vi inte kunde vara på neo denna veckan som vi önskat och fick då välja på general peadiatric eller akuten..vi valde det första!

Vi fick till slut träffa avdelningssjuksköterskan (då var klockan ca 10) som var jättegullig och visade oss runt och förklarade lite snabbt hur avd. var uppbyggd och vi var inne hos några patienter som var lite isolerade (inte isolerade enligt våra mått) för att de hade stelkramp och i det andra rummet en med rabies...sjukdomar vi knappt vet vad de innebär! Men lärde oss ganska mycket de första 10min där! Pojken som var i 10 års åldern hade blivit biten av en hund ute på landsbygden. Tyvärr hade familjen istället för att uppsöka sjukhuset gått till en "häxdoktor" för att få bukt på pojkens symtom. När dom väl kom till sjukhuset var pojken redan väldigt dålig. Sjuksköterskan sa rakt ut inför familjen att det inte fanns något hopp kvar och att pojken tyvärr kommer att gå bort när som helst. Vi blev båda två väldigt tagna av situationen. Pojken grät högt och man ville så gärna hålla om honom och säga att allt kommer bli bra. Under hela dagen på avdelningen hörde man hans hjälplösa skrik och man kände sig så otillräcklig på något vis, fruktansvärt!
Resten av dagen försökte vi hänga med på ronden, som var ca 10 läkare med en väldigt tydlig hierarki, det var allt ifrån studenter till överläkare..och några ssk studenter som försökte höra vad som sas om patienten. Ronden sköts verkligen bedside men patienten är inte så viktig utan det kändes mer som det va ett lärotillfälle för studenterna..det var en sjukdom som låg där som dom skulle komma fram till vad det var och hur de skulle bota.. vi försökte stå o lyssna men det var omöjligt att höra vad de sa!
Kl 12 började blandning av medicin (vilket till 99% bestod av antibiotika) och sen kom mamma efter mamma in med sitt barn och fick sin antibiotikados, man la barnen där det fanns plats, och infarterna de hade fungerade dåligt...detta höll på fram till 15 ca (vi gick dock lite innan för vi orkade inte mer och det va ingen som märkte om vi va där eller ej). Vi får se vad som händer imorgon...

För att nämna något roligt så var vi på dans/musik show på nåt kulturhus igårkväll med två barnmorskestudenter från Falun och en anestesissk-student från Uppsala :-) vilket var himla trevligt men kanske aningens långt med 3h! Lite turistigt var det men det är ändå något som alla säger att man bör uppleva, och det var definitivt imponerande, dom kan verkligen dansa/twerka/slå på trummor :)
Problemet var att ta sig hem därifrån sen, inte helt lätt o få tag på taxi/Uber på kvällarna... men till slut fick vi tag i en taxi som tillhörde Kulturhuset på något sätt! Hade ju varit bra om receptionisten upplyst oss om detta när vi frågade om dom kunde hjälpa oss med taxi...men vi kom hem!:)

Nu har vi tryckt i oss en pizza var (maten på sjukhuset är inte den bästa om vi säger så) och ska snart bege oss hem o sova!

Marie & Linnea

Marie Hermansson
marie.hermansson
Senast aktiv - från Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda
Kommentarer
Postat av Christel

Ni måste var helt slut i huvudet båda 2 efter en sådan dag?! Kram

Postat av Pernilla

Oj vad ni fått uppleva mycket redan på så här kort tid! Jättekul att läsa :) Kram!!