Vi köpte en strandmatta det första vi gjorde när vi kom hit och den är perfekt som lekmatta i huset också. Känns lite tryggare om Arvid välter på den än på stengolvet...

Första veckan på Koh Samui

tisdag 21 mars 2017 4171, Ko Samui, Surat Thani, Surat Thani, Thailand

Nu har vi varit på Koh Samui i en vecka och det har varit en helt fantastisk vecka. Vi har haft fint väder varje dag, äter god mat och lever billigt. Medan Anders var på Koh Tao och dök hängde jag och barnen mest vid huset. Första ensamma kvällen tog vi dock en promenad ner till Fishermans Village där vi köpte vykort som Viggo hjälpte mig att skriva dagen efter. Annars satt vi mest ute i skuggan och lyssnade på Bamse och tog ett dopp i poolen mellan varven. Det finns en sån där flytgrej för bebisar här som jag har lånat till Arvid. Det är en ring med hål för benen så att han inte kan glida igenom den. Den var skön att ha när jag badade själv med båda barnen men Arvid var inte lika nöjd med den som jag. Sitsen är ganska djup så han satt långt ner och då nådde han inte ut med händerna utanför ringen och kunde inte plaska i vattnet. Han älskar verkligen att bada och tar sig direkt till kanten när man sätter ner honom i närheten av poolen så det gäller att hänga med. Han har blivit riktigt snabb också! Nu när vi är två vuxna som badar samtidigt med båda barnen använder vi Arvids vanliga badring, en sådan som är för bebisar och som man använder på babysim. Den gillar han mycket mer och kan både plaska och simma med den.

Även om vi hade det väldigt mysigt medan Anders var borta (vi är ju rätt vana vid det) var det skönt när han kom tillbaka. Med sig hade han Osman och Santino som har bott med oss sedan dess. Vi har två stora sovrum i huset och de fick sovrummet på övervåningen. I vårt sovrum har vi fått låna både en barnsäng till Viggo och en spjälsäng till Arvid och vi har ändå gott om plats där. Även dessa dagar har vi mest tagit det lugnt och bara gått ut för att handla eller promenerat ner till Fishermans Village för middag eller bara strosa runt bland de små butikerna. Som jag skrev sist har vi även hyrt en moppe för en billig peng vilket gör det mycket enklare när vi måste åka och handla blöjor och andra varor som man gärna köper i storpack. I de små butikerna i närheten finns det blöjpaket med 5-12 blöjor i varje och skulle vi bara köpa dem skulle vi ju behöva köpa blöjor var och varannan dag och det orkar vi inte. Nu kan vi också åka på små äventyr om vi känner för det. En dag tog jag t ex med mig Viggo ut och åkte lite. Vi höll oss på en väg som inte var lika hårt trafikerad som ringleden och jag körde långsamt så det kändes ändå tryggt. Viggo stod eller satt framför mig och pratade konstant och räknade på engelska hur många tuktuks som körde förbi. Han kom till elva sen kunde han inte räkna längre på engelska så då började han om istället, haha! Först åkte vi till Big Buddha, en stor Buddhastaty uppe på en höjd. Vi åt lite vattenmelon och sen gick vi upp för de många trappstegen till statyn. Därifrån var det vacker utsikt och Viggo tyckte det var häftigt med den stora Buddhan. Efter det körde vi vidare till Chaweng där vi åt lunch och hyrde en solstol på stranden. Den stranden är väldigt annorlunda Bo Phut beach där vi bor vilket bara var kul. Sanden är vit och mer finkorning, det är långgrunt och har lite mer vågor men alldeles lagom stora för Viggo så han tyckte det var kul att guppa omkring där. Å andra sidan är det mycket mer turister, försäljare som går runt och säljer allt möjligt och solstolar nästan överallt. Vi passade även på att köpa en grillad majskolv till mellis på stranden innan vi gjorde oss klara för att åka tillbaka hem till huset igen. På vägen hem gjorde vi ett glasstopp och sen var det en väldigt glad och nöjd Viggo som kom hem. Och jag var också väldigt nöjd med dagen, vi hade det jättemysigt bara jag och Viggo!

I morgon bitti är det dags för Osman och Santino att flyga hem till Sverige igen. Det var riktigt kul att de kom hit och vi kommer sakna dem (speciellt Viggo) men snart får vi nytt sverigebesök i sovrummet en trappa upp och det ser vi såklart fram emot!