Wifi dög för stream an vmkval 4-0 vitryssar
Wifi dög för stream an vmkval 4-0 vitryssar

Lokal guidning med lärdomar

söndag 26 mars 2017 Bijilo, Serrekunda, Banjul, Gambia

Abdullaley eller Abdullah, vi är inte riktigt säkra vad vår lokale guide som haffade oss via Monkey Park hette...
På morgonen hämtade han å lokale taxi chauffören Lalah, upp oss via hotellet för att först ta oss till crocodilepark. Det var en kort tur först via museumet å sedan till krokodilparken där en ny lokal guide tog över. Alla ska få jobb här. Ungefär 20 min har man kul här, bl a fota å klappa en livs levande krokodil. Läskigt.

Efter detta skumpade vi vidare i den gamla BMWn till serrekunda market där vi var de enda västerlänningar som fanns att beskåda. Nu gav det effekt att vi tagit med vår "bumster" Abdullaley. Med honom framför oss slapp vi alla närgångna som vill sälja, tigga. Otroligt skönt.
Marknaden var ett gytter av dofter, lukter, färger och rök. Äkta afrikansk marknad där det gällde att se sig för när leveranser av kycklingar eller ris kom åkande i skottkärror mellan stånden å människorna! Ruggigt kul att se och uppleva denna marknad. Efter "bjöd" Abdullaley på apelsin, som vi mumsade i oss.

Nästa tur begav sig till paradise beach i sanyang ca 40 min söderut. Stranden var ungefär som utanför hotellet, men baren Rainbow lev gratis solstol å god fisk å öl. Vi solade å fru Gandalf gick på en egen tur. Snabbt var lokal förmåga fram å erbjöd tjänster. Bla klassiska "once you go ...." etc. Inget bet å han fortsatte med nästa. Gandalf log på solstolen å garva.
Likaväl här kom du också Abdullaley direkt fram å fråga om det är ok, å sa att nästa gång vi går så kommer han med så slipper vi alla "säljare".
Sagt å gjort, han tog oss längs stranden till en fiskeby där båtar kom in med dagens fångst. Både Gandalf å bumster fick hjälpa till med att dra upp en nyinkommen båt upp på land. Fiskfångsten var ok och alla var glada. Gandalfs händer doftade sedan ladyfish.
Kul att se och kul att barnen var så entusiastiska, jättestort med att visa upp vad pappa dragit upp. Barnen här är bara så glada och vinkar å skrattar överallt, trots att de är luspanka. Sätter verkligen perspektiv.

Med detta vände vi hemåt bara för att stoppa för att handla dryck samt testa på djungeljuice a la Gambia. Palmvine.
De körde oss till ett plåtskjul i förorten där Abdullaley hämtade vit dryck i petflaska som de hällde till från plastdunk. Börjar ana oråd så vi beställde även öl till alla. Jodå även muslimer Abdullaley dricker sprit, inte så jättehårda på koranen här inte.
Först prov smakade Abdullaley, jådå detta var prima grejer. Fullt dricksglas till alla å sedan var ett bara att smaka drycken som kommer genom att man hugger jack i palmoljeträdet å sätter en petflaska under som man låter droppa ner saften i. Sedan låter man den stå ytterligare ett dygn, då har den jäst. Ca 10% alkohol.  Sedan mums? Nja, men iallafall drickbart vi tog två stora glas + öl och stämningen kom på topp.
Ända tills Gandalf skulle betala. Gick med Abdullaley in å ha sa att det skulle hamna på 650 dalasi, ca 150 kr. Jag förklarade för honom att jag inte vill bli lurad å han drog självklart upp detgårtillfamiljensomintehardetlätt kortet. Från grym feststämning gick det till lite syrligt. Jag gav det han föreslog och vi tog oss till hotellet. Väl där drog vi ett streck över det och kramades alla fyra adjö.
Lärdom, hur trevliga alla ändå är så finns det en tanke bakom. Man får förstå detta och vara tydlig med vad som förväntas. Man kan inte hjälpa alla här nere men räkna med att stödja och ge dricks. Många lever av det.
Hur som haver hade vi inte upplevt någon av ovan utan Abdullaley och dagen var ett minne för livet!

Ann-Louise Blomberg
Senast aktiv - från Bålsta, Uppsala län, Sverige