Anders och Arvid på Choeng Mon beach.
Anders och Arvid på Choeng Mon beach.

Att ta seden dit man kommer och längtan efter svenskt snacks

torsdag 30 mars 2017 4169, Ko Samui, Surat Thani, Surat Thani, Thailand

Efter att Osman och Santino hade åkt tillbaka till Sverige hade vi några dagar för oss själva igen. Vi har mest hängt i närområdet, alltså badat i poolen, promenerat till Fishermans Village på kvällarna och en dag åkte jag och Viggo själva till Bo Phut beach och badade på förmiddagen medan Anders och Arvid stannade i huset. Men en dag kände vi att vi ville se någonting nytt och vi kände oss även redo att ta seden dit vi kom. Som jag har skrivit tidigare har vi hyrt en moppe och nu vågade vi oss i väg på den alla fyra, som vilken thailändsk familj som helst! Innan vi kom till Thailand hade vi sagt att vi ALDRIG skulle göra det, knappt ens åka med Viggo, men nu kändes det helt enkelt inte så farligt längre. Självklart åkte vi på vägar med mindre trafik och körde lagom långsamt. Viggo stod längst fram och lutade rumpan mot sätet, sen satt jag som körde och längst bak satt Anders med Arvid i selen på magen. Arvid hamnade alltså mitt emellan mig och Anders. Viggo trivdes bra och pratade hela vägen som vanligt och jag tyckte att jag hade gott om plats. Det var inte heller särskilt svårt att köra mer än att jag var tvungen att gasa mycket mer än vanligt eftersom vi blev rätt tunga tillsammans. Arvid verkade ha det bekvämt han också för han somnade både dit och hem. Anders hade det nog sämst. Dels bar han 10 kg bebis på magen och en tung ryggsäck på ryggen och sen har passagerarsätet på moppen inte den bästa stoppningen så han fick rätt ont i rumpan. Men vi tog oss i alla fall bort till Choeng Mon beach, ungefär 10 minuters moppefärd från vårt hus. Det var Ian, managern där vi bor, som tipsade oss om den stranden. Den är inte så stor, väldigt lugn och långgrund med klart vatten. Vi tog två solstolar och beställde mat och fruktdricka från en av restaurangerna bredvid. Där hade vi det skönt hela förmiddagen innan vi åkte hemmåt igen eftersom Arvid hade svårt att komma till ro. Han är så nyfiken på allt som händer runt omkring och tycker inte att han har tid att sova. Tyvärr har vi inte lyckats få någon bild på hela familjen på moppen men det kanske kommer senare.

För några dagar sedan kom Anders föräldrar ner och de ska bo med oss i två veckor. De kom sent på kvällen så barnen sov redan men morgonen efter ville Viggo gå upp till deras sovrum direkt när han vaknade. Han var så glad att se dem och ännu roligare blev det när han fick ett memory och två nya pysselböcker av dem. Vi vuxna fick Gott & Blandat, Ahlgrens bilar och knäckebröd. Åh så gott det var med svenskt godis på kvällen och en knäckemacka till lunchen! De hade dessutom med sig allergimedicin till Viggo som är allergisk mot myggbett. Redan i somras såg vi att han var överkänslig mot myggbett men på bvc sa de att vi kunde höra på apoteket om receptfria allergimediciner men det fanns inte till så små barn så vi har använt en massa myggmedel, kläder, impregnerade myggnät, sovit med ac och fläkt och använt olika klådstillande salvor och krämer på betten han fått. Det har inte hjälpt särskillt mycket utan han ser ut som en nåldyna ändå eftersom myggorna verkar älska honom. Vi andra har bara fått några myggbett var och Arvid inte ett enda. Här i Thailand har Viggos myggbett dessutom blivit mycket större än hemma och ibland har de kliat så mycket att han inte har kunnat sova. Så jag sökte upp en vårdcentral på nätet där jag svarade på frågor och skickade in bilder och så fick vi antihistamin utskrivet till honom. Nästa steg var att en kompis hemma fick fullmakt att hämta ut medicinen och sedan åkte Anders föräldrar hem till henne på kvällen innan de lämnade Sverige och hämtade den. Och den hjälper mot klådan, tack och lov, så nu sover Viggo mycket bättre!

Sedan Anders föräldrar kom har vi mest fortsatt att ta det lugnt. Först för att de skulle få en mjukstart på semestern med jetlag och allt och senare för att det har regnat. Tyvärr verkar det som att de ska regna varje dag de närmsta två veckorna, minst, vilket är väldigt trist eftersom det är två veckor som de är här. Å andra sidan regnar det inte hela tiden och idag har det varit riktigt fint på dagen. Det svåra är att veta hur det kommer bli under dagen så man vet inte om det är läge att göra en utflykt eller om man riskerar att hamna mitt i ett skyfall. Vi har i alla fall tagit med dem till Bo Phut beach och Fishermans Village så lite har de sett av omgivningen trots regnet. Själv har jag varit rätt sänkt ett par dagar nu för att jag har haft en massa problem med min mage (jag har ibs för de som inte vet) och verkar just nu vara inne i ett skov där inte mycket funkar. Jag har mest legat i sängen och haft ont och även haft svårt att både äta och dricka för jag har inte haft någon aptit. Idag på kvällen har jag dock mått bättre så nu hoppas jag på en lugn natt och skulle jag fortfarande må dåligt imorgon har Anders varit på apoteket och fixat medicin till mig som jag får börja ta. Jag har dessutom fått antibiotika utskrivet av min läkare hemma som jag kan ta i värsta fall men jag drar mig lite för det utan hoppas på att jag mår bättre i morgon. Så håll tummarna för bra väder och bra mage så vi kan vi förhoppningsvis åka tillbaka till Choeng Mon beach tillsammans med Anders föräldrar snart!

Fanny Barck Österman