Pvk-sättning på liten bebis
Pvk-sättning på liten bebis

Neonatal

lördag 8 april 2017 Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Veckan på Neo
Denna veckan har minst sagt varit omtumlande för oss båda, känns som att man har gått igenom alla tänkbara känslor på en o samma dag, man blir ledsen, frustrerad, irriterad, glad, tom... det har nog varit den tuffaste men samtidigt mest givande avdelningen vi varit på! Anledningen är nog till stor del att vi känt att vi har varit till nytta där, vi har inte bara stått o tittat på när någonting händer utan vi har känt oss trygga (oftast) i att faktiskt göra något, eller inte göra något! Vi har fått väldigt mycket fria händer och det har inte varit någon som har sagt till oss vad vi ska göra om vi inte frågat i stort sett. Det gick ganska fort att få en överblick över avdelningen och arbetet och därför också veta vad som behövde göras! En start brukade vara att gå runt och titta på barnen, trösta de som skrek mest, kanske linda in dem i sin filt bättre, ge ett finger i munnen en stund (oftast var dom hungriga), tvätta av barn där mamman inte kommit till avdelningen så de skulle slippa ligga i sitt eget bajs på en våt handduk!! Dock har inte det varit helt enkelt för alla sådana saker som våtservetter eller någon form av servetter finns inte på avdelningen utan det får alla mammor själva köpa till sitt barn.  Mammorna fick komma in på avdelningen varannan timme för att mata och byta blöja osv, så sådana saker tog dom med sig varje gång de kom.

Men det är skrämmande hur lite koll dom har på sina patienter..läkarna har ju verkligen ingen koll! En av dagarna fick Linnea hämta en läkare för att han skulle se på ett barn som var otroligt uttorkat, jag har aldrig sett ett så uttorkat barn förutom den som dog igår...läkaren hade inte sett barnet innan och höll med om att den inte såg så frisk ut, men han var väldigt osäker så Linnea sa att hemma hade vi ordinerat vätska till ett sådant barn (dock för länge sen, och den hade legat med kontinuerligt dropp) han frågar en annan läkare som säger att det barnet ammar jättebra och ska bli utskriven idag! Linnea trodde typ att hon skämtade, hade hon ens sett barnet? Nä enligt henne var det så nyfödda barn såg ut..!😳 Helt galet! Men den andra läkaren lyssnade på Linnea och ordinerade ändå vätska som vi gav (+lite extra för vem vet när han skulle få vätska nästa gång?!)

Vi har fått se HLR på ett barn som man inte alls borde gjort HLR på, och definitivt inte tre studenter som endast gjort det på vuxna tidigare! Barnet hade inte klarat sig oavsett, det var en svår asfyxi (syrebrist vid förlossningen) man såg på blicken på det barnet att där  var ingen aktivitet, den hade inga reflexer och rörde sig inte, det enda den gjorde var att andas (knappt) fram till att den slutade.... det var hemskt att se dem försöka för att sjuksköterskan hade sagt att dom skulle göra det men hon brydde sig inte ett dugg! Linnea försökte förklara för dem att det inte var någon idé...och till slut gav dom upp! Någon läkare brydde sig inte det minsta, dom satt några meter bort men lyfte inte ett finger för att göra något/stoppa det! Mentaliteten är så otroligt annorlunda här, liv och död går liksom hand i hand här, det är så vanligt att jag antar att dom kan inte reagera varje gång för hur skulle dom då orka jobba där?

I onsdags var där plötsligt ett övergivet barn på avdelningen fick vi höra, tydligen hade där varit en mamma men hon hade lämnat bebisen där... så himla fin liten välmående bebis som verkligen behövde mat! Så det blev vårt mission att ge honom mat, blandade ersättning (som dom faktiskt hade lite på avdelningen) och han fick ett finger istället för napp (finns inte) och en spruta med mat i munnen, det gick hur bra som helst och han blev mätt!
Vi tog sedan med lite kläder hemifrån till honom (Tack Adelen igen!), lite stora va dom ju men bättre än inget! Vi tog med våtservetter så vi kunde tvätta av honom också! Dom våtservetterna använde vi på flera bebisar som vi tyckte behövde en tvätt :)

Vi får träna mycket på o sätta pvker iaf, det är bra, fortfarande inte helt fått till en bra teknik på att dra ut nål o fästa med tejp! Man har ju världens sämsta arbetsställning hela tiden också, antingen framåtböjd, inklämd mellan sängar och kuvöser eller både och!
Igår var det 103 st barn på avdelningen, dvs detta rum på ca 50kvm... Vi har lyckats fixa ett bra sätt att ta hos dit och hem, vi har hyrt en personlig Chafför ;) en Uber vi åkte med som vi frågade om han kunde köra oss nästa dag och det har han gjort nu sen i måndags, han är i tid också, tom 10min tidig!! Riktigt skönt o slippa strulet med taxi/buss o sånt!

Denna helgen har vi inget planerat och ska stanna i Kampala och turista lite och mest ta det lugnt, ska bli rätt skönt och för första gången sen vi kom hit så har vi inte ställt något alarm på morgonen!😃
Lite beroende på vädret, det är lite oberäkneligt, så blir det nog lite solning, poolhäng, besök i en moské och kanske bio!

På måndag åker vi tillsammans med Patricia från nursing department för att köpa 150st myggnät till barnavdelningarna (tack vare er), ett myggnät kostar ca 50kr. Resterande av pengarna vi fått in kommer att gå till barnhemmet och skolverksamheten uppe i Jinja (en stad) som vi åker till nästa vecka.

Nästa vecka ska vi ha praktik på malnutrition unit. Här hamnar barn som har svårigheter att gå upp i vikt pga olika orsaker.

Hörs snart igen!

Marie Hermansson
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Monica

Vilka duktiga tjejer ni är! 😍😍 Det måste kännas jobbigt att se så mycket tråkigheter, men samtidigt en bra känsla att ni verkligen kan hjälpa till och göra skillnad. Kram!

Postat av Marianne

Kämpar! 💕💕

Marie Hermansson
marie.hermansson Publicerat

Tack båda två❤️ Ja, det är tufft ganska ofta men som du säger Monica så känns det iaf som man kan göra en liten,liten skillnad i alla fall just där o då...hade gärna gjort så mycket mer dock!