Viggo övar bentag och att simma utan puffar. Det är spännande och lite läskigt att vara på djupt vatten utan puffarna!

Regn, regn, regn...

måndag 10 april 2017 4169, Ko Samui, Surat Thani, Surat Thani, Thailand

Så kan man bäst beskriva de senaste nästan två veckorna sedan jag skrev sist. För oss som är ute och reser så länge spelar det ingen större roll att det regnar, vi fattar ju att vi inte skulle klara oss utan något dåligt väder i fem månader, men det är inte så kul för de som är här en kortare tid och prickar in just de veckorna då det vräker ner mest hela tiden. Som Anders föräldrar. Det var fint väder ett par dagar när de kom hit sedan har det regnat varje dag tills i förrgår, samma dag de åkte hem. Dagen innan de åkte hem var det visserligen fint väder större delen av dagen vilket var tur. Då tog vi med dem till Choeng Mon beach där vi spenderade hela dagen. I början var det mulet men det gjorde ingenting. Då passade det perfekt att gå fram och tillbaka på stranden och leta snäckor och plaska i vattenbrynet utan att stekas av solen. Fram mot lunchtid började det dugga lite lätt vilket inte heller gjorde så mycket men inte långt senare började det regna mer. Vi bestämde oss då för att gå in på restaurangen bakom våra solstolar för att äta lunch och när vi hade satt oss vid ett bord öppnade sig himlen och det vräkte ner. Men innan vi hade ätit klart slutade det regna och solen tittade äntligen fram! Det positiva med att regnet kom var att vi fick upp ögonen för hotellet som tillhörde restaurangen. Det är små bungalows med uteplats eller balkong och vi fick titta på ett av rummen och kommer nog boka en natt där när vi kommer tillbaka till Koh Samui efter vår lilla båtluff, innan vi flyger tillbaka till Bangkok. Efter lunchen låg vi i skuggan i solstolarna och passade på att bada. Tyvärr hade det kommit in små brännmaneter i viken under ovädret som varit och det var inte alls skönt när det brände till så det blev inte något långt bad. På kvällen fortsatte det vara klart väder så vi gick ner till Fishermans Village där den resande marknaden var och så åt vi middag och shoppade. Den resande marknaden är en marknad som, precis som namnet säger, reser runt till olika stränder på ön och på fredagar är den vid Bo Phut beach, alltså i Fishermans Village. Då stängs gatan av för motortrafik och det finns en massa stånd som säljer kläder, väskor, tavlor, en massa olika sorters plockmat, och en mängd olika typer av souvernirer. Det brukar vara väldigt mycket folk men det är ändå väldigt mysigt att gå runt där. Dessutom är det rätt skönt att handla från de resande stånden för de har ofta fixerade priser så man inte behöver pruta och jag är verkligen inte bra på att pruta. Både Viggo och Arvid var rätt trötta efter den intensiva dagen (vi har ju mest hängt i huset de senaste två veckorna) så de somnade i vagnen båda två. Det är vid sådana tillfällen jag och Anders är väldigt glada att vi valde att släpa med den stora (men ändå lilla) syskonvagnen på resan istället för den smidiga lilla Yoyon som går som handbagage på flyget trots att Viggo nästan aldrig åker vagn. Det blir liksom en frihetskänsla att kunna vara ute länge på kvällen utan att någon av oss behöver bära ett sovande barn i den tryckande värmen.

Vad gjorde vi då medan Anders föräldrar var här och det bara regnade? Ja ni, vi var mest inne och när det blev uppehåll passade vi på att skynda oss ut och promenera upp på höjden bakom huset eller ner till den lilla supermarketen vid stora vägen för att köpa frukost och glass. Lasse och Vivi hade med sig två nya pysselböcker till Viggo och de avverkades rätt snabbt men det var skönt att kunna ta fram dem lite då och då när Viggos humör sviktade eftersom vi inte kunde göra så mycket. Barnen lekte mycket med farmor och farfar och badade i poolen, för bada går faktiskt alldeles utmärkt att göra även när det spöregnar. Jag och Viggo var även ute och sprang i spöregnet ibland men det var inte lika roligt efter att Viggo halkade på en blöt kakelplatta vid poolen och skrapade knäna. Vi lyckades även få med både Lasse och Vivi till Big Buddha så de fick se lite mer av ön än bara huset och poolen. En eftermiddag när det var uppehåll åkte Anders iväg med Lasse och Viggo och några dagar senare kunde jag och Vivi göra samma sak. Men som sagt, tråkigt att det var så trist väder medan Lasse och Vivi var här men kul att umgås lite med folk hemifrån, speciellt för barnen, och tur att de i alla fall fick börja och avsluta resan med fint väder.

För två dagar sedan åkte Lasse och Vivi hem och med sig tog de en av våra väskor, den stora rullväskan. Den hade vi packat full med nyinköpta kläder, presenter, souvernirer, urvuxna kläder och annat smått och gott som vi inte behöver längre. Lasse och Vivi hade när de kom hit packningen full av knäckebröd, svenskt godis och annat som vi har saknat hemifrån så de kunde helt enkelt packa allt sitt i en väska och ta med våran hem också. Perfekt för oss att slippa skicka hem saker med posten, det här var ju mycket smidigare! Så nu är vi alltså själva igen och har bestämt oss för att hyra det här huset en vecka längre än vad vi hade planerat från början. Dels för att vi trivs så himla bra men även för att vi annars skulle ha åkt precis när det Thailändska nyåret börjar. Det firas genom ett enda stort vattenkrig i tre dagar och vi orkar inte riktigt vara på resande fot då. Så vi stannar här och så har vi laddat med vattenpistoler!

Som avslutning på det här inlägget hoppas jag att alla ni där hemma mår bra och att även era nära och kära gör det efter det som hände på Drottninggatan för ett par dagar sedan. Det kändes så overkligt att läsa om det härifrån och att inte kunna vara med och hjälpa till på hemmaplan. Kärlek och kramar till er alla! <3

Fanny Barck Österman