Hejdå Peru

måndag 17 april 2017 Lima, Callao, Peru

Sista veckan här i Peru har gått så otroligt fort!
Nu är jag på mitt hostel i Lima och imorgon väntar flyget tillbaka till Sverige.

Denna veckan har jag tillbringat mestadels i norra Peru, närmare bestämt "byn" Chulucanas. Jag landade sent i lördags kväll. På söndagen var vi i kyrkan och hjälpte till att laga mat. De sålde mat för att samla pengar till en teater/konsert som ungdomarna skulle ha senare i vår. Min kompis Michaela är i Peru med Tesla Mission och det är också de övriga svenskarna som bodde där. Även på kvällen var vi i kyrkan och på kvällen så firade vi en av de andra svenskarna, Johanna, eftersom hon fyllde år. I Peru är det tydligen tradition att man vid 12-slaget kastar ägg på den som fyller år samt bjuder på tårta.

Måndagen var vi i en liten by som heter La Encantada som är berömt för sin keramik. De använder mangoblad för att göra färgerna på keramiken vilket inte används någon annanstans.

På tisdagen så var jag och Michaela med en organisation som heter RBC. RBC är en svenskstartad organisation som arbetar med rehabilitering av olika slag i familjer där
någon har ett funktionshinder. Efter att det varit så mycket regn uppe i norra Peru så har det varit svårt att få tag på mat eftersom vägarna har blivit förstörda, det har också blivit dyrare. RBC har därför hjälpt till med mat och köpt "matkassar" som de delar ut till behövande familjer. Detta var vad jag och Michaela var med. På hembesök där vi delade ut mat. Var väldigt roligt och intressant att få se!

Onsdag-fredag åkte vi till en annan stad som heter Mancora. Låg ca 4 timmar från Chulucanas med buss. Så härlig! Kom fram ganska sent på kvällen och torsdagen så åkte jag och Michaela till en annan by, Las Organos. Där badade vi med havssköldpaddor! Sköldpaddorna var vilda med var i närheten eftersom de brukade få mat där. Det var också så vi fick komma nära dem, genom att de kastade i fisk som var vid oss. De var otroligt stora och så häftigt att komma nära de! Eftermiddagen låg vi vid stranden. Kom förbi en man med häst och vi red iväg en runda längs med stranden. Så härligt! Fredageb var vi på stranden fram till kl. 14 innan vi åkte hem. Fick solsting och såg ut som en kokt kräfta nät vi åkte därifrån typ... solen här är väldigt mycket starkare än vad jag är van vid!

Igår vad jag, Michaela och Johanna vid en pool i Chulucanas tillsammans med två barn som bor på samma gata, Brisa och Diana. Så kul att se hur otroligt glada de blev av att få åka dit! Eftermiddagen tog vi det mest lugnt och på kvällen var vi i kyrkan.

Har varit en helt otroligt härlig vecka med så mycket minnen! Jag har fått se en liten del ac hur vardagen kan se ut i Chulucanas ovh fått chansen att träffa och umgås med de som bor där. Det har varit så roligt och intressant att få se en del av det "riktiga" Peru och inte bara turistställen.

Det som har varit så häftigt att se och upptäcka här är att vi/jag ofta kommer till andra delar av världen med västvärldens perspektiv och definition på vad fattigdom är. Fattigdom handlar inte bara om hur mycket pengar en familj har. Det handlar om hur man definierar sin omvärld och hur omvärlden definierar en. En familj som i mina ögon är fattiga behöver inte definiera sig själva son fattiga. Jag vill därför inte säga att jag har fått se och träffa fattiga familjer eller en fattig del av världen. Utan jag har fått se ett samhälle som är väldigt olikt Sverige och det har varit så fantastiskt kul!