Byapåsk

söndag 16 april 2017 Sic, Cluj, Rumänien

Vi anlände till Szék på lördagskvällen kring fem och vår värd stod och väntade på oss vid bygatan. Han var väldigt tillmötesgående och vänlig. Vi åt kvällsmat, soppa, varmrätt och kaka, samma meny de själva hade den kvällen. En kvällspromenad och sen tidigt i säng med kakelugnen stillsamt sprakande.
Söndag med lokal variant av stadig frukost (ägg och korvar och bröd och marmelad) och sen en liten morgonpromenad innan det var dags för påskgudtjänst i den reformerta kyrkan i byn. Mycket högtidligt då det dessutom var nykonfirmerade ungdomar som fick sin fösta nattvard.
Eftermiddagen blev en tur till Gherla i hopp om lunch. Men allt var stängt, det enda som var öppet var en bensinmack där vi fick fatt på lite croissanter, vilket avnjöts i den lilla parken framför kyrkan. Gherla var annars en ganska dyster stad, sliten och nedgången och lite för stor för att vara pittoresk.
Liten eftermiddagslur på rummet innan vi begav och åt på kvällen till ett lokalt "danshus": folkdans med levande musik! Det var otroligt segt innan det kom igång efte ett par timmar, men ändå en upplevelse!

Daniel Boksjö
DanielBoksjo