Innergården
Innergården

Whisper

fredag 21 april 2017 Mombasa, Mombasa County, Kenya

Nu har vi lämnat Jinja och Uganda för denna gången, känns väldigt märkligt! Känns som vi varit borta jättelänge och har typ "glömt bort" livet hemma... Vi hade några väldigt roliga och givande dagar i mysiga Jinja, efter raftingen blev det ju då ridning vilket gjorde att vi knappt kunde gå eller sitta på måndagen haha man kan säga att vi fick ganska mycket träning den helgen;)!
I måndags skulle vi åka in till Jinja centrum för att träffa Elin och Cecilia som är sjuksköterskevolontärer på ett nytt Barnsjukhus som drivs av organisationen Whisper som vi berättat lite om tidigare. Dom visade oss runt och berättade lite hur dom jobbade där osv. Det var enormt stor skillnad mot Mulago sjukhus som vi var på i Kampala...här i Jinja kändes det nästan som hemma, där fanns lekrum till barnen, väggarna var målade i glada färger och med figurer på, personalen hade färgglada kläder på dig och roliga hattar för att göra barnen glada! Det kändes verkligen inriktat på barn. Hit kommer alla möjliga familjer för vård av sina barn, det är inte helt gratis men de betalar bara en liten summa vid inskrivning och en vid utskrivning om jag förstod det rätt. Och genom det så får dom alla måltider både föräldrar och barn, alla mediciner och material som behövs för att vårda barnet osv. Sjukhuset drivs endast av donerade pengar och ägaren Veronica är så otroligt passionerad och engagerad i detta så det är verkligen roligt att se. Här ser man exakt var pengarna går! Vi pratade med Elin och Veronica om var våra pengar skulle göra mest nytta och kom fram till att en liten pojke som drabbats av svåra brännskador några månader tidigare skulle få dessa. Han fick ett brinnande myggnät över sig när han bara var knappt över 1 år gammal. Han vårdades länge på ett statligt sjukhus men ena armen blev aldrig bra, huden har växt ihop på ett sätt så att armen är konstant böjd och tummen sitter på fel ställe, han behöver plastikoperation för att kunna använda sin arm igen! Detta höll Whisper på att samla ihop pengar till för att kunna genomföra. Det som saknades var ca 900$, vi bestämde oss för att ge våra insamlade pengar som var kvar till detta, dvs 6000kr. Tack vare det och några fler donationer så har dom nu fått in tillräckligt och kommer kunna genomföra operationen!! Mamman var otroligt tacksam och det kändes väldigt bra för oss att ge dem till något så viktigt. Så tack igen till alla er som bidrog till insamlingen😊

På tisdagen åkte vi till en by som heter Mutai, en liten bit utanför Jinja där Whisper's barnhem finns. När vi kommer dit möts vi av två otroligt söta små barn som sitter på verandan och skriker Aunti när vi kommer, hehe mest till Elin och Cecilia då som dom känner sen innan;) men det dröjde inte många minuter innan vi också var "Auntis" 😍 Vi fick se deras lilla skola som ligger precis bredvid där dom hade lektion när vi kom, koncentrationen flyttades lite när vi kom om vi säger så! Så otroligt glada barn, helt underbart att vara där, man fick så mycket energi från dessa små varelser! Svårt att tro att dom alla kommer från någon svår bakgrund och/eller har någon obotlig sjukdom såsom HIV. Det är inte alla barnen som bor där hela tiden utan vissa är bara där på dagarna och går i skolan men går sen hem till sina föräldrar. Personalen jobbar också för att återplacera barnen till sina familjer så småningom. Vissa av barnen var där pga undernäring och familjen får sen stöd och råd för att kunna ta hand om sitt barn själva. Det blev en lång dag som avslutades på en skumpig grusväg på en Boda-Boda i ca 30min ;) vi fick se mycket fint på vägen. Det var en väldigt givande dag och vi är båda väldigt glada att vi fick möjlighet att besöka dem!

Onsdagen gjorde vi inte mycket, blev en väldigt lugn dag, med eftermiddags-powernap o allt! Campet vi bodde på va riktigt schyssta och lät oss ha kvar rummet tills vi skulle åka till flygplatsen kl 03 :) Det blev också en väldigt skumpig resa, det hade regnat väldigt under natten så vägarna var inte så bra...

Det blev en lång resdag men allt gick bra och nu befinner vi oss i Kenya, Mombasa ute vid kusten. Här kan man snacka kontraster. Bor på ett lyxhotell, all-inclusive med havet bara några meter från rummet. Känns lite konstigt att gå från fattigdom och camping till det här.  Men nu ska vi njuta sista dagarna innan hemresan :)

Marie Hermansson
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Monica

Ni är verkligen värda att ha det lyxigt efter allt annat ni upplevt! Kram o sköt om er!😍😍

Postat av Christel

Nu har ni verkligen sett att det kan vara väldigt stor skillnad på sjukvården! Njut nu av lyxen innan ni kommer hem till vardagen igen! Kramar