Anders och barnen utanför diveshopen.
Anders och barnen utanför diveshopen.

Koh Tao

måndag 24 april 2017 Ko Pha-ngan, Surat Thani, Thailand

Tiden går fort när man har roligt och nu är vår tid på Koh Tao redan slut. Resan hit gick bra även om vi hade svårt att hitta en taxi till båten så det blev lite stressigt. Men vi hann! Båtturen gick bra, Arvid sov större delen av turen som tog ca två timmar och Viggo var nöjd rätt länge med att bara titta ut på vågorna. Mot slutet började han ledsna så då fick han titta lite på Mästerflygarna på Anders telefon och sen lyssna på Bamse. När vi närmade oss piren på Koh Tao ropade en i besättning ut att båten gick för djupt för att kunna åka hela vägen in till piren eftersom det var lågvatten. Därför fick alla resa sig från sina platser och gå så långt fram i båten som möjligt så att den skulle tippa framåt lite och då kunde vi åka in och lägga till vid piren utan att gå på grund. Ha ha, det var en väldigt glad stämmning på båten efter det!

När vi kom till vårt hotell blev vi tyvärr lite besvikna. Vi hade valt att boka ett hotell med pool eftersom Anders skulle dyka ett par gånger och då skulle det vara mycket lättare för mig att kunna bada i poolen med båda barnen eftersom de älskar det. Det är lättare än att vara själv på stranden med dem för då vill Arvid bara äta sand och då blir Vggo sur för att han inte får någon uppmärksamhet. Man måste ju liksom göra det lite lätt för sig. Hotellet skulle ha två pooler men den ena var avstängd och den andra var så äcklig och skitig. Vattnet var helt grummligt och den lilla barnpoolen var helt grön av beläggningar. Så där ville vi absolut inte bada! Som tur var hittade vi ett annat hotell med en jättebra pool som vi kunde betala lite för att få använda så det gjorde vi. Där fanns det en litten vattenrutchkana som Viggo åkte i och tyckte var rolig. Han är ju lite feg av sig, speciellt när det är vatten involverat, så det krävdes ett antal åk där vi först höll honom i handen och sen tog emot honom i vattnet innan han vågade åka själv. Men sen släppte det och han var så stolt över sig själv som vågade åka själv!

Eftersom vi bara var på Koh Tao i några dagar blev tiden där väldigt intensiv. Första dagen dök Anders på eftermiddagen och sedan promenerade vi in till "stan" för att äta middag. Vi bodde på Sairee beach som ligger på mitten av öns västra sidan och vi trivdes bra där. Det fanns små affärer, restauranger och hotell och på strandpromenaden körde inga bilar bara lite moppar. "Stan" är Mae Haad där piren ligger när man kommer/åker med båten. Där är det mer bilar och moppar och överlag mer folk. Efter vi hade ätit middag promenerade vi hemåt igen och fick se en vacker solnedgång på vägen.

Dagen efter var det dags för mig och Viggo att få åka på äventyr. Vi hade bokat en snorklingstur och blev upplockade vid vårt hotell på morgonen. Sen åkte vi båt runt ön och stannade på fem olika platser för att snorkla. Viggo blev helt såld på snorkling och kunde ligga i vattnet hur länge som helst och bara titta på allt. Jag tyckte också det var väldigt mysigt, även om jag har varit med om bättre snorkling, framförallt att få ensamtid med Viggo. Sista stoppet var på den lilla ön Nang Yuan som sägs vara en av världens vackraste öar. Det höll jag i och för sig inte med om men det var lite häftigt med stranden som var som tre stränder i en. Det är liksom tre öar som sitter ihop med en sandstrand så det blir en strand mellan varje ö fast de sitter ihop som en strand. Lite svårt att förklara. Tyvärr kändes det ganska förstört med en stor resort (som sägs ägas av en maffiaboss tillsammans med resten av ön), en massa solstolar och skräp i vattnet. Men vi snorklade lite där också och vid en av stränderna var fiskarna väldigt närgångna. Tillslut fick vi gå upp för de började nafsa på oss. Då gick vi bara över sanden till nästa strand och där tittade vi på en massa sjögurkor. Sen satt vi i varsin solstol under ett parasoll och åt kakor innan det var dags att gå tillbaka till båten och åka hem till Koh Tao igen. Från piren blev vi skjutsade tillbaka till hotellet dit vi kom på kvällen vid middagstid så det var verkligen en heldag. Efter att ha duschat gick vi ut hela familjen och åt middag vid ett litet gatustånd utanför hotellet. Kvinnorna som jobbar där är väldigt snälla och de tycker mycket om barnen. De går runt med Arvid och busar med Viggo. Viggo tycker även det är spännande för han kan stå på bänken och titta på när de lagar maten. Perfekt, för då blir den intressantare att äta! När vi började bli klara fick Viggo friterad potatis som snacks av de som jobbade där. Det är som chips fast de skär potatisen i en enda lång skiva som de sedan trär på en tjock grillpinne. Sen friteras den och saltas, riktigt gott. Den fick Viggo ta med sig ner till hotellets restaurang på stranden där vi tog varsin dricka och tittade på en eldshow. Anders och Arvid tittade från restaurangen och då blev även Arvid underhållen av alla servitriserna som turades om att håll honom och busa med honom. Han var mer än nöjd! Jag och Viggo satt på kuddar nere på stranden, precis framför de som poiade med elden, och Viggo tyckte det var väldigt spännande. En av killarna i showen kom och ställde sig framför oss och så snurrade han ihop poien så de snurade som ett hjul och så fick Viggo hålla i ena kedjan men det vågade han inte. Men när killens poi slocknat fick Viggo prova att hålla dem och snurra lite. Sen var det min tur att prova! Jag lärde mig poia sommaren när jag var 18 år då min äldre styvbror hade det som hobby men sedan dess har jag inte poiat så mycket. Jag tog upp det en sväng för sju år sedan när jag och Lisa var i Thailand och har till och med både eldpoi och träningspoi hemma i källaren. Så det var verkligen kul att köra lite igen och även om jag var ringrostig satt rörelserna ändå kvar i kroppen och jag lyckades rätt bra måste jag säga. Extra kul var det att en full engelsman hade gått upp självmant precis innan för att visa hur cool han var som kunde snurra med eld men han kände sig nog inte lika cool när han nästan snurrade in sitt ena ben i kedjan så elden slickade vaden, haha! Hela den här dagen var helt fantastisk, en av de bästa på hela resan!

Dagen efter, vår sista hela dag på Koh Tao, var det dags för Anders att dyka igen på förmiddagen. På kvällen var vi på restaurang och åt grillat tillsammans med en svensk tjej som jobbar på dykstället Anders varit på och hennes kille som också jobbar där. Det var god mat, barnen kunde krypa omkring en del och det var trevligt att umgås lite med andra människor. När vi kom hem och skulle lägga Arvid kändes han lite varm men eftersom det var en helt galet varm kväll tänkte vi inte mer på det förrän vi själva gick och la oss och kände att han fortfarande var lika varm. Stackaren hade fått feber och den höll i sig även idag när det var dags för oss att lämna Koh Tao för Koh Phangan. Han hade knappt någon feber när han vaknade och fram till taxin kom och hämtade upp oss försökte vi hålla oss inne på ställen som hade ac. Trots det hade tempen gått upp lite strax innan taxin kom så vi tänke ge honom en alvedonsup. Men det var inte så lätt eftersom de hade smält i värmen! Så jävla dumt att vi inte har tänkt på det innan! Vi har flytande Alvedon med oss också men den var nerpackad och gick inte att få tag på. Så Arvid fick sitta i bara blöja i selen. Vi stod och väntade på piren i ungefär en timme innan vi fick gå på båten (som tur var i skuggan!) och han blev så varm, slö och slapp i kroppen att det faktiskt var lite läskigt. Vi bar honom men utan selen eftersom det blir så varmt i den, baddade honom med vatten och stod där det fläktade lite. Så det var skönt när vi äntligen fick komma på båten och kunde sätta oss inne med ac. Då somnade han direk i Anders knä och han blev lite svalare. Efter en timme på båten var vi framme på Koh Phangan och sen åkte vi taxi i 40 minuter innan vi var framme vid vårt hotell på stranden Thong Nai Pan Yai. Väl instalerade på rummet visade det sig att Arvid hade nästan 40 graders feber. Han fick ta en sval dusch, jag rotade fram den flytande alvedonen, han åt middag och drack en massa vatten och nu sover han i en av sängarna. Hoppas han får en god natts sömn och att febern har gått ner till i morgon. Hur det än blir med det får han ta det lugnt medan jag och Anders turas om att gå på upptäcksfärd med Viggo i närområdet. Hittills verkar det i alla fall väldigt lugnt och skönt och vi har utsikt mot både poolen och havet från vår bungalow!

Fanny Barck Österman
Kommentarer