Vad du hinner på en dag i Macao

fredag 28 april 2017 Macao

Morgonen gryr
Tidigt redan klockan fem. Jag är uppe på fötterna för att göra det bästa av min dag här i Macao. Hotellet bjöd på frukost, även om jag själv ansåg detta som väldigt tidigt, och för att ladda upp mina batterier tryckte jag i mig mycket av de frukter och fibrer som stod framdukade. Jag hade som mål att få ut så mycket ut av staden som bara möjligt under en dag och hade därför lagt ner mycket tid på att planera in alla händelserna. Livsnjutare som jag är försöker jag alltid att anpassa mina aktiviteter utefter hur omgivningen ser ut där jag befinner mig, och är alltid beredd på alla sidospår som kan dyka upp på vägen.

Ma-kaos
Jag upptäckte snabbt något som jag verkligen vill undvika. Överallt så var det första man såg, rader av människor ståendes i kö, väntandes på nästa restaurangbord, busstur eller guide. Folk stod till och med i kö för att fotografera sig framför de mest kända sevärdheterna och statyerna här. Något jag kommer att minnas på grund av detta är ärligt hur gärna jag vill kalla denna plats för Ma-kaos. Men jag höll huvudet högt och sinnet fullt av möjligheter. Solen strålade denna dag, och för mig en mycket behaglig värme.

Portugal
Här var det nu fokus på vandring, förhoppningsvis lite god mat och därefter fylla kvällen med spel såklart! Med risk för att låta stereotypisk säger jag att om jag hade bortsett från att de flesta människor här har asiatiskt drag till utseendet så ingav miljön inte en känsla av Asien. Vackra stensättningar, byggnader och arkitektur tydde tydligt på mer liknande en känsla av medelhavet. Även maten i Macao, klassisk pastizzi och torkat kött tyder åt det hållet. Macao har tidigare varit en Portugisisk koloni, vilket avslöjar varför omgivningen såg ut som den gjorde. Själv måste jag säga att jag trivs ganska bra med denna lite smått vilda och röriga atmosfär, där man kan gå omkring lite överallt för sig själv samtidigt som man befinner sig mitt i bland folkmassan. Men jag gillar inte att stå stilla, så först av allt gav jag mig iväg för att hitta högre höjder och bra utsiktspunkter. Få saker är mer tillfredsställande än en ordentlig vacker utsikt. En frisk hajk upp för “Fortaleza do Monte” bjöd på just detta. Morgonluften var en behaglig kompanjon på vägen och nu kunde jag få njuta av utsikten här uppe. Det första jag fick syn på var ganska klart “The grand Lisboa”, Macaos mest majestätiska kasino och hotell. Uppe på detta berget finner man även “Museu de Macau” som bjuder på mer fördjupning kring tiderna då Macao var Portugisiskt.

Mumsandes på kakor
Museum är inte av mitt största intresse så jag gav mig ganska snart ner till centret igen lagom till att restaurangerna längs huvudgatan börjat fyllas med frukost-gästerna. Jag var nu på jakt efter att hitta något smaskigt, jag var ännu full av energi från min egen tidiga frukost och morgonpromenad. Jag gick in på sidospår, kvarter och gränder runt omkring huvudstråket. Här fick jag med tecken och kroppsspråk måttligt bekanta mig med folk. Jag kikade på de små finurliga butikerna och hur försäljarna hittat på små lösningar på hur de kunde visa upp vad de sålde. Jag fick smaka på både det ena och det andra och de var alla glada för att agera framför mig. Till slut fick jag med mig en liten låda av något som de kallade för mandelkaka. Det tillsammans med en liten kopp espresso mumsade jag i mig, mycket förnöjsamt.

James Bond Martini
Nu fick jag fortsätta att knata på, det var dags att besöka dagens höjdpunkt, “The Venetian Macao”. Denna gång kunde jag inte undvika att hamna i kö. Men väl inne, vilket kasino! Det digitala taket får dig att glömma av resten av Macau och byggnaderna omkring dig, och du kan verkligen avnjuta ett litet mini-Venedig. Här kan du spela alla tänkbara varianter av spel. Du kan till och med prova på vad som idag anses vara Kinas äldsta spel Go!. Jag gick lös på Black Jack, vilket är min favorit, men jag la också en hel del insatser på deras otroligt detaljerade Roulette-bord. Det blev inga jätte vinster, men jag ansåg det ändå som en vettig omgång i detta kasino. Här kunde jag enkelt spendera resten av min dag, med god mat och dryck. Ja, jag fick köa lite då och då, men inte så farligt, så det var det värt. Värre blev det senare när jag på kvällen åkte över till The grand Lisboa. Här gick det tyvärr inget vidare, så det fick bli en sista James Bond Martini innan jag fick dra kosan tillbaka till min säng. Nu vill jag inte skrämma någon från detta kasino. Det är ett mycket gammalt kasino i klassiskt stuk med förstklassig service, jag hade bara inte turen på min sida. Mycket har jag fått höra att Macao kallas för “Vegas av Kina”. Visst är det ett kasino palats, men jag skulle inte dra likheter till Las Vegas vilda festligheter och tempo i storhet! Tack och hej!

Amanda Björkhagen
Senast aktiv - från USA