Kan ni hitta Malawi på kartan?
Kan ni hitta Malawi på kartan?

Ikväll är det dags

fredag 19 maj 2017 Gävle, Gävleborgs län, Sverige

I kväll bär det av till Afrika. Resan kommer pågå hela natten med mellanlandning i Addis Abeba. Inte förän på lördag eftermiddag landar vi i Blantyre, Malawi, där vi ska spendera nästkommande 2 veckor. Brorsan och jag ska praktisera på Queen Elizabeth Central Hospital i Blantyre på obstetrik- och gynekologikliniken. Det är Malawis andra största sjukhus. Vi fick kontakt med en professor i gynekologi där nere via vår pappa som läste ihop med honom i Uppsala tidigare. Det var inga problem att ordna praktikplats när vi frågade. Det blir första gången för mig att åka till Afrika och Malawi verkar vara ett fredligt och vänligt land att börja med. Det är inte så många som känner till Malawi, men det ligger söder om Tanzania och norr om Mozambique. Det är ett ganska litet land och fattigt. Största delen av landet täcks av Malawisjön, som är den tredje största sjön i Afrika och den nionde största sötvattensjön i världen. Malawi är också ett ganska bergigt land. Det finns dock flera nationalparker, där man bl.a. kan se elefanter, flodhästar, antiloper och många fåglar. I Malawisjön finns en mängd olika fiskar, men där ska man inte bada för då kan man få en massa parasiter och maskar på sig. Malaria förekommer runt Malawisjön, därför bör man ta Malariaprofylax.

Från början var tanken var att vi skulle bo hemma hos en Malawiansk familj 200 meter från sjukhuset, men de fick en rör-läcka i badrummet pga renovering och därför kan vi nu inte bo hemma hos dem. Det visade sig dock att de är släkt med en kvinna som äger en lodge i Blantyre, så de ordnade att vi får bo på lodgen istället, för samma pris. Då kommer även frukost vara inkluderat så allt verkar ha ordnat sig bra. De kommer också och plockar upp oss på flygplatsen när vi landar.

Det är tydligen bara 10 grader varmt i Blantyre just nu och lite regnigt så sjukhusdirektören rekommenderade att ta med varma kläder. Man tänker ju att det ska vara varmt i Afrika. För säkerhetsskull packar jag ner både varma och kalla kläder.

Vi ses i Malawi!

Anna Malmström