Bergsbyar, munkkloster och vinranksfält.

fredag 19 maj 2017 Châteauneuf-du-Pape, Provence-Alpes-Côte d'Azur, Frankrike

Dags att ta oss upp lite i landet längs floden rhone. Vi beslutade oss för att ta en liten omväg förbi staden Gordes och munkklostret l'abbaye notre-dame de se'nanque.  Staden  låg helt fantastiskt  högt upp med stora dalar nedanför sig, Vi blev tvungna att stanna nedanför för att fota. Vi åkte aldrig in i staden utan bara förbi  på vägen mot klostret . Samma sak väl där så gick vi inte in i  själva klostret( det fick man mot betalning och guide på french), vi nöjde oss med att spatsera runt den fina byggnaden (som om två månader är helt omgiven av lila lavendelfält). Och besökte turistbutiken.  Sedan styrde vi mot vårt nästa boende som är espace l' hers ett bnb strax utanför Châteauneuf-du-Pape , här är det helt underbart, ligger omgivet av vindruvsrankor endast, igår var vi helt ensamma gäster här till niotiden på kvällen då kom ett äldre franskt par.innan det så njöt vi av picnick i den vackra  lummiga terassen med lokalt vin och cigarr. Idag har vi tagit en bilpromenad runt här i trakten runt rhone. Nu väntar vi på att bli upplockade av en tuc-tuc som ska ta oss in till den lilla byn, sen blir det vingårdsbesök , mer om detta senare ....