Avskedsceremoni ✔️

fredag 19 maj 2017 Maseru, Lesotho

Dag tolv tillsammans.

Mer fakta om Lesotho: Landet är ett av återstående tre monarkier i Afrika och ett av världens minsta länder. Lägsta punkten av landet är 1400 meter över havsytan, så det brukar sägas vara Afrikas motsvarighet till Europas Schweiz och kallas därför "kungariket i skyn". Lesotho omges på alla sidor av Sydafrika. 2016 hade landet 1.953 miljoner invånare, 270 000 av dem bor i Maseru. Kungen heter Letsie III. Lesothos flagga ser ut såhär 🇱🇸 med en avbildning av deras traditionella hatt i mitten. Landet blev självständigt 4 oktober 1966 (ett år på dagen innan min syster föddes).

19 maj idag och det är dags för avskedsceremoni. Lyckliga vi när den är över. Vaken sen 3 inatt. Oroar mig antagligen i onödan också men vad hjälper det när det väl börjar snurra. Har packat allt som ska med som sagt så jag är så redo jag kan bli. Undrar just hur Thabelo ska reagera på överräckningen.

Vi tre gick till en annan galleria igår. "Kunde vara vilken stad som helst och det är det också. Ingen stad. Ingenstans. Folket i köpcentrat är inte från ett annat land, de är från en annan värld." Den här gallerian var för de sk "finare". Väktare med batong patrullerade flitigt kring. Ingen av de med lägre rang syntes till närmre än nedanför trappan. Antar att vi gått till den enkla matbutiken tidigare, där tiggare numer samlas kring oss i stora sjok. De yngsta är i tio års åldern, snudd på aggressiva, ihärdigt backar de framför ens fötter medan de klappar sig på magen. De äldsta är ärriga och skröpliga. Passivt irriterade på att inte få det de vill. En av dem klappade på Abbe idag. Det varnas för att vissa ska vilja ta kort på västerlänningar, eftersom man inte vet vad de ämnar använda fotona till. Vi har inte råkat ut för något sådant, inte än iallafall. Vi lever bakom skyddade dubbla murar inne på hotellet. Bara det ihärdiga tutandet från passerande bilar tar sig över murarna in till oss.

Efter galleriabesöket fick jag ett meddelande att taxin skulle hämta oss 07:45 i morgon. Tyckte att det var i tidigaste laget och mycket riktigt ringde Itumeleng senare och angav en annan tid. 10:15. Förstår inte hur tiden kunde fela så. Pappa gick iallafall iväg och köpte en tårta. 79 rand för den största fyrkantiga tårtan får man väl ändå anse vara ett överkomligt pris.

Jag gillar kvällarna allra mest, när tutandet från gatorna lagt sig över gården här utanför, arbetarna som bor i husen bredvid kommer hem från sina dagsförvärv och vi tre sitter tillsammans i värmen från värmepumpen och tittar på fotboll. Ikväll har Abbe lekt med sina Duplo. Att få dem att snurra orsakar spontana glädjehopp och smackande med tungan. Jag visade honom hans ryggsäck så den har packats full med hans leksaker för att sedan skuttande bäras runt hotellrummet. Be Happy. Joyful. Passande namn.

Innan och efter avskedsceremoni. ↕️

Tillbaks på hotellet. Avskedsceremoni avklarad. ✔️ Det gick väl okej fast jag tycker alltid att såna tillställningar är en pärs. Skönt att Itumeleng satt bredvid och förklarade varje moment för mig. Thabelo skötte sig utmärkt och är numer Abbe på deras papper också. Fast han har alltid kvar namnet Thabelo. Såklart. Matmodern som räckte över honom beskrev honom som en blyg, försiktig, glad och intelligent kille. Stämmer med den kille som jag lärt känna under de här dagarna. Har kommit halvvägs nu. Fjorton dagar gjorda, fjorton dagar kvar. Nu är det nedförsbacke resten. 😍 Imorrn ska vi till fingallerian igen. Vi ska rentav ge oss på en lunch där. Spännande. 👶🏾

Fia Bergström
Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige
Kommentarer
Postat av Lena

Så roligt och spännande att få ta del av eran resa, Tack!

Postat av Ulrika

Vad roligt att få ta del av er "vardag"! Känner igen det där med utomhusmiljön och försiktighet. Sofia blev snabbt van vid sin nya inomhusmiljö när vi kom hem (vi var ju bara i Taiwan ngr dagar den första resan), men när vi gick ut blev hon knäpptyst. Det var ju i mars, så både temperaturen och snön var ju ngt helt nytt för henne. Må så gott alla tre! Kram