En gyllene dag i Waihi......

tisdag 30 maj 2017 Waihi Beach, Bay of Plenty, Nya Zeeland

Vaknade och hade bestämt oss för att inte åka vidare om det var fint väder. Vädret var lite sämre än igår, men ändå fint. Vi tog oss en tur till en av de lokala guldgruvorna! Den stängdes 1923 så hoppet om att bli rik på guld var ju ute redan från början!
Åkte till den nedlagda och vad vi trodde var den övergivna gruvan. Den var inte i drift, men det fanns diverse gångar, tunnlar och järnvägsspår att utforska. Allt utan inträde och på eget ansvar, vissa skyltningar berättade att det var bra med ficklampa! Jo svart och mörkt var det! Men inte så övergivet som vi trott, ja övergivet var det men även ny inflyttat! Vi hittade nämligen en koloni glowworms! Precis sådana vi sett i Te Anau! Riktigt häftigt,  men svår fångat på bild!
Vi besökte även Martha mine, en dagbrotts gruva där man från kanten kan se rakt ner i gruva. Denna gruva är till viss del fortfarande i drift, dagbrottet är enormt!
Bara 50 meter från Waihicentrum.
Vi har också tvättar och latat oss, suttit och läst i solstolen....
Nu är det kväll och vi har ätit stekt entrecote till middag, tanken var att grilla men fick inte ordning på gasgrillen här på campingen.
Nu är det natti natti från down under!

Cais Urbanke
Senast aktiv - från Singapore, Singapore