Första delen av resan bland berg och vattenfall

söndag 4 juni 2017 Vrsar, Istrien, Kroatien

Första övernattningen i Malmö.
Sen styrde vi genom Danmark  mot Gedser och färjan till Rostock. Hamnade på en naturcamp vid Malchow. Där träffade vi Björklingebor med gemensamma bekanta till oss.
Tredje dagen blev en kortis. Kom till campingen tidigt och fick plats alldeles vid flodkanten av Elbe här ska vi stanna 3 nätter.
Först besöker vi Königsteinsfästning högt uppe på ett berg. Dit tar vi oss med först en gammal dubbeldäckare sedan ett litet tåg och till slut hiss. Väl uppe hade vi en härlig dag med vidunderlig utsikt vart vi än gick hemåt samma procedur fast omvänt.
Nästa dagskulle bli lite svalare så det passade för vår vandring i bergen. Promenerade till Königstein där tog vi båten till Rathen därifrån strävade vi oss uppåt till Basteibrucke . Samma här en vidunderlig utsikt och vackra annorlunda berg. Vi fick en riktig vandring på ca 9 km. Båten hem och vilade trötta ben och avnjöt ett glas rött vid flod kanten.
Då var det dax att starta husbilen igen nu neråt mot Kroatien. Stannade och övernattade strax innan Österrike . Vi måste ju skaffa dosa till motorvägen i Österrike . Det blev en övernattning i Österrike också. Sen var vi framme vid Plitvica jezeras nationalpark här stannar vi också 3 nätter. Campingen ligger i nationalparken vid floden Korana denn flyter långt ner i dalen så vi år beundra den från ovan.
Vi får reda på att man inte får ha hundar på transferbussarna längre, så vi beställer en taxi till dagen efter. Visade sig vara en vinstlott nu bestämde vi själva när vi ville åka hem.
Det blev åter en upplevelserik och härlig dag bland forsande , strömmande , porlande kristallklartvatten överallt. Otroligt vackert. Det blev några steg också ca 1 mil.
Nikki badade i det kristallklara vattnet och väckte som vanligt stor uppmärksamhet. Folk vill klappa känna krama och fota sig med henne.
Återvände trötta och nöjda efter ännu en upplevelserik dag. Det slank nog ner ett glas rött den kvällen också.

Gunilla Gustafsson
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige