Resans andra del vid Medelhavets strand

måndag 5 juni 2017 Vrsar, Istrien, Kroatien

Nu styr vi mot Medelhavet. Det vi hittills har sett och upplevt av Kroatien är mycket positivt. Trevliga vänliga människor otroligt rent överallt. Landskapet vi färdades igenom magiskt vackert.
Framme vid campingen , en stor nyrenoverad, får vi en super platsade havsutsikt åt båda håll. Vi broar in oss och inser att här kommer vi att trivas.
Det blev några sköna lata dagar med promenader, böcker, god mat och dryck.
Hann också med en utflykt . Vi promenerade in till Vrsar för att få lite information tyvärr var turistinformationen stängd så vi gick ner i hamnen, där fick vi tag på en utflyktsbåt som skulle to oss upp längs limmfjorden och till Rovinji med ett stopp för egna utforskningar, det serverades också lunch ombord. Leif frågade om det fanns båttaxi som kunde köra oss hem efter utflykten , kapten erbjöd sig att skjutsa oss..
Det var en mycket vacker båtturl längs kusten, maten god. Vi strövade omkring i Rovinji, lilla Venedig som det kallas. Mysig stad med smala gränder och gamla charmiga hus.
När vi kom tillbaka till Vrsar väntade en gammal farbror med bil på oss, som kaptenen ordnat det kallar vi service. Jätte skönt att slippa gå var det.
Nu är det dax att bryta upp och säga hejdå till Medelhavet och Kroatien för denna gång.
Återvänder gör vi helt säkert till Kroatien .
Nu väntar alpstrasse på hemvägen.

Gunilla Gustafsson
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige