I New Orleans fanns en staty av en muskulös bäbis med hår på snoppen. Mycket märkligt.

Nu blir det vandring igen! Appalachian trail!

söndag 11 juni 2017 Tallahassee, Florida, USA

Hej igen.

Alla som läste det förra inlägget har nog det här på känn, men jag har goda nyheter!
Appalachian trail blir av, klubbat och klart. :)

Elin och jag är på väg till USA:s östkust, Miami närmare bestämt. Det var från början en plan för att fördriva tiden tills vi kunde gå på pct igen, men snön vägrar verkligen sluta komma. Det snöade i norra Kalifornien den här veckan. Det är ju för tusan mitten av juni, kom igen nu....
Så vi ger upp pct för i år, och även om det känns för jäkligt så är det verkligen rätt beslut.

En av de många otroligt härliga människor som vi lärt känna här ute heter Wildcat. Han skulle fortsätta på PCT när i avvek. Jag bad honom ringa när han hade möjlighet, dels för att uppdatera oss på hur snöläget är och dels för att få reda på om karln lever.
Han ringde iallafall när jag Apan var i New Orleans, och vi pratade nån kvart om ditten och datten.
Han hade klarat sig hyfsat bra, men berättade om flodkorsningar med midjedjupt iskallt vatten och att de är i snön alla dygnets timmar. Så nu skulle han också kliva av, och helt enkelt vänta hos en kompis. Och han är amerikan, så han har avgjort mycket enklare att vänta än vad vi har.
Så när jag och Elin mesade ur i Kennedy Meadows fortsatte alltså ett par vandrare, varav de allra flesta har fått hoppa av igen = vi fattade rätt beslut.
Och då har jag inte ens berättat om lilla, söta 150cm-Timon som fick hämtas med helikopter efter att ha ramlat och kanat 200-300 meter på is (totalt blodig, sönderskrapad och blåslagen) eller Fibonacci som också ramlade och gled på väg nedför ett stup och som precis fick stopp på sig själv 20 fot (6-7 meter) innan ett hundrametersfall.
Wildcat är inte den överdrivande typen så jag tror på honom.

Nästa flodkorsning skulle nått honom över hakan, berättade han, och han var något över 180 cm. Jag är något under, och Elin hade haft vatten över huvudet.

Så vart var jag, jo... vi fattade rätt beslut. Väldigt skönt.

Vår road trip har väl varit... ok egentligen, men när båda egentligen vill ut och vandra är det lite frustrerande att bränna pengar, äta äcklig snabbmat och sova på hotell som till slut också blir en kostnad. Därför är det extra skönt att vi ska ge oss ut igen. Vi kliver på Appalachian trail uppe i Connecticut, eller kanske någon vandringsdag innan gränsen. Så vi behöver ta oss till New York och sen åka tåg i delstaten New York till Pawling.
Då kommer vi ha tagit oss från och genom:
Ridgecrest, Californien
Houston, Texas
Baton Rouge, Louisiana
New Orleans, Louisiana
Tallahassee, Florida
Och imorgon kommer vi till Miami. Det kanske ser ut som lång tid och lång väg, men förutom i städerna är de jävligt effektiva på att transportera människor här, och en full tank i bilen kostar cirka 35 dollar = 300 spänn.
Så det har varit P3 dokumentär och böttgas ibilen. Helt ok!
Och Apis har hållit sig vaken nästan hela vägen, imponerande.
​​​​​​
Genom en helt magisk, kosmisk slump ska min käre gamle vän Johan Hjältehag och hans familj till Miami exakt den dagen vi ska lämna bilen.
Så det blir dels kul att träffa honom, och dels har jag skickat med mina vandringskängor från Sverige. Så nu jävlar blir det skoningslöst, dödsmarsch och högt tempo.
Den biten vi har bestämt oss för på Appalachian trail är tydligen den tuffaste sträckan på hela leden enligt organisationen bakom. Och vi kommer göra kanske 800 miles på den, vilket gör att det kommer ta ungefär lika lång tid som vandringen vi "fick" på PCT.
Vi kommer ut på leden cirka midsommar, och då har vi kanske 60 dagar mördande vandring kvar.

Skoj!

Ha det gött Sverige! Och jag tackar skäggtrynet för dina kommentarer, roligt att se bara några ord så jag vet att nån läser.

Rikard Stensson
Senast aktiv - från Fernie, British Columbia, Kanada
Kommentarer
Postat av Elisabeth Säfman

Hej...klokt beslut att avbryta och välja annan vandring🖒 Go tur och håll oss uppdaterade.. jag läser 😊// Bettan

Postat av Skäggo

Hehe, vad jag läst och hört ska Appalachian va riktigt häftigt!
Gött med "facit" på att ni valde rätt...

Sten Persson
perste80 Publicerat

Hej Rikard!
Kul å höra att ni löste det på detta sätt.
Själv har jag å Patrik avverkat V-rundan.
Totaltiden var ju inget att komma med då depåstoppen bestod av mycket jämmer, elände å tandagnisslan. Tid på rulle är jag dock ganska nöjd med som låg på omkring 27 km/h, om Du nu kommer ihåg det metriska systemet.
Får önska Er lycka och glädje med edert nya mål.
Sten