Sista dagen i Kyoto och Hiroshima

tisdag 13 juni 2017 Hiroshima, Hiroshima prefektur, Japan

I förrgår var sista dagen i Kyoto och den tillbringades genom att strosa runt i Gijon och närliggande Higashiyama med traditionell bebyggelse, små affärer med hantverk och restauranger. Här och där dyker det upp ett tempel, ett äldre hem som blivit ett litet museum eller litet grönområde där man kan vila och få lite lugn. En fridfull dag. Kan konstatera att jag gillar Kyoto också och att den som stad har en helt annorlunda känsla än Tokyo. Hade några punkter kvar på min lista över saker som jag skulle vilja se men tiden räcker inte till.

Igår förflyttade vi oss till Hiroshima. Efter incheckning spenderades eftermiddagen i området kring minnesparken för offren för atombomben. En känslomässigt lite tung eftermiddag men något som ju inte går att hoppa över när man är här. Här bor vi på ett stort hotell som verkar vara lite inriktade mot bröllop. De har flera våningar dedikerade till bröllopsfester. Det är ett ganska bra boende bortsett från att de rökfria rummen en gång i tiden blivit ordentligt inrökta och luktar ganska sunkigt. Det hjälper i alla fall lite att köra ACn på rummet.

Idag blir det miyajima som står på schemat.

Tilda
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige