Miyajima

onsdag 14 juni 2017 Miyajimaguchi, Hatsukaichi, Hiroshima prefektur, Japan

Igår gjorde vi en utflykt till Miyajima, en ö känd för sitt tempel och sina rådjur som vant sig vid människor och går runt halvtama bland folk på ön. Det ska vara topp tre av utflyktsmål i Japan sägs det. Tycker inte att det kom i närheten av Himeji, men var en trevlig utflykt och det var lite skönt att komma ut på vattnet. Vi hade en stålande solig dag men med skuggan på ön och bris från havet så var det riktigt behagligt. Dagens höjdpunkt för botanikern var en Kottepalm som bedömdes vara ca 1000 år gammal och den största han sett.

Nu sitter vi på tåget mot Kagoshima och resans besök på aktiva vulkaner! Vet att Fuji också räknas som aktiv vulkan, men det var länge sedan den hade utbrott. Nu ska vi besöka en vulkan som hade sitt senaste utbrott för bara ett par år sedan och som kontinuerligt spyr ut aska. Och om det är möjligt kommer vi besöka även en annan vulkan där man kan kika ner i kratern. Dock så är det området ibland avstängt på grund av giftiga svavelgaser så vi kanske inte kan stanna till där. Det får vi se.

Tilda
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige