Masugn

söndag 18 juni 2017 Palma de Mallorca, Balearerna, Spanien

Redan söndag och vi har alltså varit här i Palma fyra nätter redan. Vad har vi då gjort? Inte mycket om sanningen ska fram. Vi bor på samma hotell som förra året, Almudaina, och vi åker på förmiddagarna till samma strand som förra året, Cala Mayor en 20 minuters bussresa (nummer 3, 20 eller 46) bort. Ja, förutom igår då.

Vi ägnar inte stranden hela dagarna, absolut inte, på sin höjd 4 timmar med solande och badande, men efter torsdagen och fredagen så sa mina axlar och halva rygg ifrån: åker ni till stranden i morgon så hänger inte vi med.

Så Ewa och jag tog igår mina axlar och halva rygg till ett stort köpcentra utanför Palma. FAN heter det och ligger nästan vid flygplatsen. Buss nummer 31 tog oss dit, men att hitta buss nummer 31 tog oss en timme ungefär, då den inte alls avgick från Plaza Espanya som vi trott utan en bit bort. Hade vi genat från vårt hotell hade vi varit vid hållplatsen på en kvart, nu tog det oss en timme eftersom... Ja, vi trodde vi var smarta helt enkelt.

Och eftersom Palma i år bjuder på en värme likt från en masugn, så var vi minst sagt svettiga när vi kom fram till hållplatsen. Sen åkte vi buss en stund, Ewa handlade en del utan att gå till excesser och efter ett par timmar åkte vi hem igen.

Och hemma menas då med Palma centrum, för vi fortsatte sen att gå och gå och gå och svetten rann så från våra kroppar att en bonde kom fram och undrade om vi kunde tänkas följa med honom till hans vinodling och få använda oss till bevattning.

Jag köpte en ryggsäck full av öl från små bryggerier härifrån Mallorca innan vi äntligen kom tillbaka till rummet och en skön siesta.

Vi har hittat ett par nya matställen sen senast. Glops ligger på en sidogata, Carrer de Bonaire, från vår gata. Där fikar vi varje eftermiddag. Uteslutande mallorcaner som sitter där med en kaffe och en tidning, och så vi. Förutom fika har vi tagit ett lättare mål mat där (igår). En rätt med det för svenskar udda namnet "pa amb oli".

Dessutom en riktigt bra tapasbar vid namn Bar Dia dit vi gått ett par kvällar. Maträtterna bakom disken, peka på vad vi vill ha, ett glas rött till detta, kocken minst sagt lyckad. Dessutom i högsta grad resonabla priser.

Det har förstås blivit några besök på La 5a Puñeta och Lorien också, som var favoriterna i fjor. Och varje kväll avslutar vi med ett glas cava eller rött uppe i vår skybar, där utsikten över Palma är makalös.

Och. Om vi inte hade haft AC på rummet så tror jag inte att vi hade överlevt.

Det var väl allt för nu. Må väl ni som eventuellt läser detta.

Ewa Och Magnus Sten
Senast aktiv - från Ljubljana, Slovenien
Kommentarer
Postat av UJO

Tack för ett första inlägg, som vi väntat...

Eller snarare det var först dag vi kom på att just det, ni är ju i Palma. Och på väg hem, väl? Var det i morgon torsdag? Eller fredag? Nåväl, välkomna hem i vilket fall.

Vi varvar jobb och ledighet. Ulrika jobbar :-). Bra mix kort och gott. Men snart går även hon på ledighet sisådär i fyra veckor. Har väl siktet inställt på Kärret först och främst. Där vi egentligen mer eller mindre har parkerat för sommaren.

Vädret är helt juniokej. 18-20 grader, en hel del sol och en och annan regnskur. Ganska långt från en masugn och rätt behagligt. 22 grader i Big Horn Lake. Ett kort dopp räcker...

Snart invaderas stan av alla möjliga och omöjliga turister. Ren terrorträngsel brukar uppstå och då är det gott att lämna hetsen och dra till skogs. Vi ser mycket fram mot den dagen ni tröttnat på sommarvarberg ett litet tag och vill sällskapa oss där.

På återhörande.