Gomel i rusningstid
Gomel i rusningstid

Inne i Belarus ...

måndag 19 juni 2017 Homel, Homels voblasts, Vitryssland

Kanonväder hela dagen och allt skulle ha varit perfekt om inte gränsövergången återigen kändes besvärlig. Först stoppades vi i skogen av två Ukrainska militärer som undrade vart vi var på väg. Eftr en "bjudcigarett" och ett snack runt kartan fick vi fortsätta fram emot den stora gränsövergången "Tre systrar". På denna plats stöter Ukraina, Belarus och Ryssland ihop.
Den Ukrainska gränspolisen och tullen grävde som sorkar i våra väskor. Arnes uppladdningsbara pump och mitt snus beredde dem en del problem. Efter över en timme släpptes vi igenom till den Vitryska sidan. Där vidtog en sällan skådad administration. Vi skulle fylla i 4 blanketter, vars instruktioner var på ryska! Detta hade aldrig gått om inte tulltjänstemännen till slut förbarmade sig över oss och hjälpte till.
Men man frågade vart vi skulle fara och var vi skulle bo. Allt på bästa "sovjetmanér"!
Över tre timmar senare var vi på "rull" igen och fann naturligtvis ingenstans att växla pengar. Fick fika på VISA-kortet i en mack för att överleva resan till Gomel.
Vårt första intryck av Belarus efter att ha kört genom landsbygden i ca 8 mil och vandrat en del i Gomel, är att standarden verkar högre här än i Ukraina. Landsbygden ser gladare" ut med sina nymålade hus, bra vägar och inne i Gomel är det rent och snyggt.
Vi betraktas naturligtvis som från en annan planet. Ingen kan engelska, så alla inköp får ske på chans. Jag skulle ha en elastabilda och fick en gasbinda. Att köpa cigaretter och vatten kan göra både Dig och expediteten gråhåriga. När vi skulle åta middag fick jag ta med mig min "lilla svarta" bok, där jag noterat en del nationalrätter m.m. Menyn var naturligtvis på Vitryska och ägaren pratade bara några ord engelska. Då slog jag till med: " Har ni Draniki?" Kyparens ansikte sprack upp i ett brett leende och han frågade om det skulle vara med kött eller syrad grädde. En av varje, svarade jag nonchalant.
Jisses vad gott! Ett slags stekta potatisplättar/pannkakor. Rekommenderas! Särskilt som en sådan middag avslutad med två dubbla expresso kostade 125 kronor för oss tillsammans!!!
Nu laddar vi för morgondagens resa till Vitebsk i norr. Ofta kallad Belarus kulturhuvudstad. Vägen dit är bland de rakaste man sett på en karta …..

Lars-Erik Holmberg
Senast aktiv - från Toru, Kujavien-Pommerns vojvodskap, Polen