Första veckan

söndag 25 juni 2017 Wien, Österrike

Det såg mörkt ut om vi skulle komma iväg överhuvudtaget på tågluffen. Helgen innan blev jag inlagd på sjukhuset med kraftig halsinfektion. Kom hem efter två nätter med en tuff pencillinkur, kändes inte som jag skulle orka åka. Sen fick Erik feber och halsont tre dagar innan avfärd. Vi siktade in oss pä att behöva skjuta på avresedagen. Men på söndan så bestämde vi oss för att åka ändå.

Krassliga eller ej så kändes det härligt att komma iväg!! Vilken frihetskänsla! Underbart att få då mycket tid tillsammans som familj och känslan av att få se landskapet susa förbi utanför tågfönstret.

Vi åkte först till köpenhamn och sov där en natt. Sen åkte vi till Berlin, den tågresan var lite rörig, det var störningar i tågtrafiken pga en storm. Det var många som stod och satt på golvet i tåget och vi var glada att vi gjort platsreservationer via Tågbokningen fram till Berlin. Båda toaletterna var sönder i vår vagn. Vi missade anslutningen i Hamburg pga förseningen och fick boka om till ett senare tåg. Då vi hade första klass biljetter så kunde vi gå till loungen på tågstationen i Hamburg och vänta där tills nästa avgång, det var riktigt skönt och vi var glada att vi kostat på oss första klass. Resan vidare till Berlin gick fint. Vi stannade i berlin tre nätter och sov på ett vandrarhem i närheten av Alexanderplatz. Vi var bland annat på Lego Store där vi hade turen att bli VIP- inbjudna inför nyöppningen. En rolig upplevelse!

Vi skulle sen vidare till Wien men missade anslutande tåg i Nurnberg och den senare avgången kunde vi inte få platsreservation på. Vi valde därför att sova i Nurnberg en natt och åka vidare mot Wien dagen efter (med platser bokade). Vi sov på A&O hauptbanhof på båda ställena. De var snälla nog att inte ta betalt för natten vi missade i wien. Bra vandrarhem!

Nu är vi på Centralstationen i Wien och ska åka till Postjona i Slovenien. Vi sitter och väntar i den fina Loungen, vilket varit ett riktigt stort plus med att ha första klass biljetter. Skönt att kunna sitta ner i lugn och ro och de bjuder på dryck och snacks mm

Karin Dahlin Erik Lehto
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige