Första klass?

måndag 26 juni 2017 Wien, Österrike

Vi var sugna på att testa första klass så valde sådana Interrailkort och betalade lite extra. Vi var dock osäkra på om det skulle vara värt det.

Att tilläggas är att vi aldrig åkt första klass förut så det är ju en ny upplevelse.

Vi skulle säkert ha haft en bra tågluff utan det, men det har helt klart gett en guldkant på resan.

Framförallt tillgången till lounger på stationerna nu när vi reser med barn. Så skönt att kunna sätta sig ner i lugn och ro och de bjuder ofta på dryck och nåt litet att äta som frukt eller snacks.

Vi har tidigare tågluffat bland annat i USA på låg budget där vi hade sittplats på nattågen tex. Det var mer regel än undantag att Amtraks tåg var några timmar försenade och vi var fast på stationen flera timmar ibland utan sittplats. Kommer ihåg att vi då suktade efter att få komma in i de där tågloungerna där folk såg ut att ha det så bra.

Sen så är det lugnare i första klass kupeerna Vi fick egen kupe en sträcka och annars säten med ett bord. Vilket varit perfekt så man kan spela spel tex.

Tåget till Hamburg blev försenat och vi missade anslutningen till Berlin så vi behövde boka om våra biljetter. De släppte då in oss i loungen där (vilket de egentligen inte hade behövt förstod vi i efterhand) vilket var jättehärligt då vi fick boka om. Det fanns även en särskild kassa för första klass där man snabbt fick hjälp med ombokning och vi kunde sitta och vänta i loungen. Det underlättade väldigt mycket, det är ju inte så kul att missa tåget.

I Berlin gick vi till loungen lite innan avfärden, men där var det kalla handen, där var inte några interrailare välkomna.

Får uppdatera detta inlägg efter resans slut, med sammanfattning.

​​​

Karin Dahlin Erik Lehto