Slovenien

fredag 30 juni 2017 Koper, Slovenien

Vi tog tåget från Wien (Railjet), behaglig resa där vi spelade spel och fikade. Efter ett tag blev det mycket vackert bergslandskap utanför. Det var byte i Villach, med bara några minuters mellanrum, blev lite stressigt byte. På tåg 2 satt vi i en kupe med 6 platser och hamnade tillsammans med en norsk familj, det var trevligt att sitta och prata med dem. Barnen spelade spel på plattan ihop. De skulle av i Ljubljana medan vi bytte till ett litet lokaltåg och åkte vidare mot Postonja.

Vi stannade i Postonja tre nätter och vi besökte den kända grottan postonja-jama där. Det var en helt fantastisk upplevelse, grottan var enorm!

När vi skulle åka tåg vidare och kom till den lilla tågstationen i Postonja så stod det att tåget var inställt och ersatt med buss. Det blev därför bussresa till Koper. Der var fina vägar dit och resan gick snabbt.

Tågstationen låg en bit utanför Koper och vi hade hyrt en lägenhet i gamla stan. Ägarna erbjöd sig att hämta upp oss, vilket var toppen. Vi fick även komma in i lägenheten tidigare.

På natten blev det ett riktigt åskoväder och vi satt uppe hela familjen och tittade på det mäktiga skådespelet utanför. En kväll vi kommer att minnas!

Vi har haft det riktigt lugnt och skönt den här veckan i Koper. På förmiddan har vi varit och badat i havet, sen hem och ätit lunch och vilat. På em/kväll har vi utforskat alla mysiga gränder i Gamla stan. Det är inga bilar i gamla stan och känns lugnt och tryggt, inte alls turistiskt, vänliga människor.

Vi har fixat nästan alla måltider i lägenheten, men var ute en kväll och åt bosnisk mat på restaurangen Sarajevo 84. Vi hade gått förbi där och det luktade så gott. Det var underbart god mat, kändes verkligen hemlagat och det var mysigt ställe.

Imorgon tar vi buss över till Trieste i Italien och sen tåg därifrån till Venedig.

Karin Dahlin Erik Lehto
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige