Houston, we have a problem

söndag 2 juli 2017 Houston, Texas, USA

Problemet är att det börjar bli lite segt och långtråkigt.

En lång dag är ännu inte slut. Det är 21 h sedan jag ankom Arlanda för avfärd mot Nicaragua. Jag har förberett mig inför dygnsomställningen med att vara uppe sent och bara sova några få timmar. OK, det var inte riktigt planerat, men det var så det blev. Ca 8 h sömn på två dygn är i minsta laget. Det är 5 h kvar tills jag landar i Managua, och sedan ytterligare tid (gissningsvis ett par timmar till) innan ankomst till Ciudad Darío där jag slutligen kan parkera kroppen vågrätt.

För att vara en lång dag så har den ändå varit förhållandevis händelsefattig.

Etapp 1: Uppsala - Arlanda, avresa kl 04:00. Tack Pappa för skjutsen, det gjorde morgonen enklare och smidigare att få åka bil.

Etapp 2: Arlanda - Frankfurt, avresa kl 06:05. Hade planerat att sova på planet, men det var inte helt lätt då det var flera ledsna barn med. Öronpropparna hjälpte aningens och slumra gjorde jag iaf.

I Frankfurt hade jag ca 1:45. Tiden räckte ungefär till toalettbesök, terminalbyte, taxfreegodis. Ganska långa avstånd att promenera, två eller om det t.o.m. var tre passkontroller/boardingkortkontroller. Fastnade i en stickprovskontroll, men det gick smidigt ändå. Väl framme i gaten fick jag äntligen se ett A380-plan på nära håll (världens största passagerarplan, två våningar hela vägen). Passagerarna togs in på tre ställen. Det gick också väldigt smidigt. Platsen jag blivit tilldelad var kanske inte så mycket att skryta med, långt bak i planet och i mitten, men det var iaf ganska lugnt.

Etapp 3: Frankfurt - Houston, avresa kl 10:00
Försökte slumra, men då kom maten, såg en film (Hidden figures, baserad på en sann historia om tre svarta kvinnor som jobbade för NASA under 60-talet), provade att läsa men saknade inspiration, startade nästa film (Arrival, fascinerade påhittad historia där poängen i slutändan kanske var att saker och ting kan vara annorlunda om man inte betraktar tid som linjärt, satte igång tankar på temat "i vilken ordning hände allt egentligen", några utomjordingar fick också vara med), var tvungen att pausa för att slumra någonstans i mitten av filmen, det gick sådär, läste lite mer efter filmen men kom inte riktigt in i boken så drog jag igång en tredje film (Table 19, chick flick om de udda gästerna på ett bröllop, dög gott som tidsfördriv men inte så mycket mer), funderade över en fjärde film men bedömde chanserna till att hinna se färdigt som ganska små så då kom jag in i boken till slut, mer mat serverades (oklart om det var lunch (ankomsttid) eller middag (avgångstid)) och landade slutligen i Houston vid kl 14 lokal tid.

Avstigning med trotsig (och dement?) tant som fördröjde processen (när vi var uppe i luften hade samma tant gått mot nödutgångshandtaget och planerat att dra innan hon blev stoppad av personalen) och sedan köer i passkontrollen. Strosade lite, hade inte bråttom, det tog närapå två timmar från landning på amerikansk mark tills jag landade i Uniteds lounge. Sex timmars mellanlandning på en terminal som inte har så mycket att roa sig med. Skönt att jag inte behöver stressa i köerna och att jag har böcker med.

Det mest dramatiska hittills idag var när brandlarmet gick i loungen. Utrymning var dock inte att tänka på. Istället säger en röst: håller er lugna och var beredda, vi undersöker rotorsaken till larmet. Efter ungefär tio minuter stängs ljudlarmet och rösten av. Det är snart två timmar sedan, ljuslarmet blixtrar fortfarande.

Jag håller som bäst på att förbereda mig för att lämna loungen för nästa etapp, men jag kan ju inte skriva så mycket om det eftersom det inte har hänt ännu.

Etapp 4: Houston - Managua, avresa kl 20:10 (eller 03:10 om vi översätter till svensk tid)
Jag hoppas att jag kommer att kunna sova på detta flyg, men annars har jag iaf fönsterplats den här gången.

Frida Egerlid
Senast aktiv - från Ciudad Darío, Matagalpa, Nicaragua