Frukost
Frukost

Vi hade iaf wifi

måndag 3 juli 2017 Ciudad Darío, Matagalpa, Nicaragua

Trots tröttheten var det ingen vidare kvalitet på sömnen, många ljud trängde igenom öronpropparna, tuppen på bakgården, den mekaniska verkstaden i grannhuset, trafiken på gatan o.s.v.

Egentligen skulle vi inte sovit hos Ansa, utan på hotellet, men då mannen som skulle jobbat kväll hade stukat foten så ville ägaren att han skulle få åka hem istället för att sitta uppe och vänta på oss till midnatt. Tack och lov fanns det tillräckligt med plats hos Ansa.

När jag öppnade stora resväskan låg en lapp som visade att väskan blivit kontrollerad i USA. Det mesta såg ut att vara orört, men mina påsar med Y3 (tvättmedel) låg typ överst och inte där jag mindes att jag lagt dem, så jag misstänker att de var orsaken till kontrollen. Så bra att jag aldrig låste resväskan.

Bönor, äggröra, avokado, tortilla, ost och juice till frukost. Till min förvåning tyckte jag om bönorna, smakade inte alls som bruna bönor hemma i Sverige. Avokadon var jättegod.
Efter frukosten (ca kl 18 svensk tid) blev jag så trött att jag behövde sova en stund.

Vi tog våra grejer för att transportera mig och Tina till hotellet. Det visade sig att hotellet har inte öppnat officiellt ännu och vi är de första gästerna. Kul (skulle man kunna tro).

Vi fick rummet, men inga nycklar. Ägarinnan ville sätta en nummerskylt på nyckeln först. Vi lovade att komma senaste kl 22 på kvällen. Efter en diskussion om huruvida det var säkert att lämna värdesaker så tog vi bara med oss det vi behövde för dagen.

Kl 14 var det bröllopsplanering och första gången som alla bröllopskoordinatorer träffades. Jag satt med på ett hörn, men var mest trött. Plötsligt var kl 15 och Ixil for upp ur stolen. Dags för möhippa. Jag och Tina fick åka med Ixil, på hennes flak eftersom det var fullt med barnstolar, mat och dekorationer inne i bilen. Coola Ixil visste inte vart huset låg, men stoppade bilen bakom oss och frågade och lyckades få honom att köra före oss hela vägen.

Ett stort vackert hus med pool var hyrt för möhippan. Totalt blev vi elva personer. Det var riktigt kul att träffa några av Ansas vänner här i Nica. Mat, skratt, lekar och goda råd. Tre och en halv timmar senare var möhippan slut (det var så länge vi hade hyrt huset).

Nicaraguaner (jag vet att jag generaliserar) är frispråkiga och gillar att smälla i ballonger.

Vi åkte tillbaka hem till Ansa efter möhippan. Den stora tröttheten drabbade mig igen. Vi lekte lite överblivna lekar med brudparet. Funny bunny (med orden Jag älskar dig) och brölloppsbingo på spanska. Strax före kl 22 skjutsade Ansa oss till hotellet. Ägarinnan mötte upp oss och det visade sig att hon inte hade fått tag på någon som kunde fixa frukost imorgon. Det får väl gå tänkte vi.

Vi vinkade av Ansa och gick med ägarinnan in till vårt rum.

Av någon obegriplig anledning fick vi inte upp låset. Hämta fler nycklar, ingen fungerar. Vi kan inte spanska, ägarinnan kan inte engelska. Tack och lov har vi wifi så vi kan kommunicera med Ansa som i sin tur ringer ägarinnan. Efter ungefär 30 min slutar det med att vi får sova i ett annat rum. Kan hända att det är första gången jag har nytta av att jag burit med mig extra mycket för säkerhets skull. Jag hade min necessär i ryggsäcken "för att det fanns plats och jag orkade inte tänka ut vad jag ev skulle behöva ha med mig ifall det skulle bli bad på möhippan". i övrigt var det bara att gilla läget. Rummet vi fick hade ingen fläkt och på morgonen fanns det inget vatten i kranen (hade dock inte med hotellet att göra, men det visste vi inte då).

Frida Egerlid
Senast aktiv - från Ciudad Darío, Matagalpa, Nicaragua
Kommentarer
Postat av Svante

Hej Frida
Kombinationen spansktalande och nycklar som inte funkar till boenden känner vi igen från Zahara;-)
Det verkar som du är ute på ett riktigt äventyr. Säkert nyttiga påminnelser om att vi i Sverige har det väldigt bra på många sätt. Hoppas bröllopet blir trevligt också. Vi ser fram emot fler välskrivna rapporter.
Kramar från pappa & mamma