Underbart klimat!

måndag 10 juli 2017 Tavira, Faro, Portugal

Nu e vi hemma igen efter en härlig vecka i Portugal.

Tavira är ett samhälle som har drygt 10.000 bofasta och det är ingen direkt semesterort. Under det varmare halvåret ökar innevånare då det finns en hel del semesterlägenheter där. Det är ett ställe i min smak, med kullerstens gator, gränder, torg och ett promenadstråk längs floden Gilão som delar byn i två delar. Det är portugisiskt authentiskt och historik genomsyrar samhället hela tiden.

Vi hyrde bil redan på flygplatsen och det är lätt att parkera överallt. En bil är en god idé för att kunna utforska kustens små städer/samhällen och otaliga fina stränder. Vi besökte bl.a Albufeira, San Antonio, Faro och flera stränder längs kusten.

Klimatet är gudomligt, trots 30-32 graders värme behöver man inte svettas då vinden från havet (fr Afrika, Medelhavet eller lokal vind) svalkar helt perfekt.

Det är ett modernt land, trevliga människor, bra priser och fantastiskt god mat (speciellt fisk och skaldjur).

Det finns shoppingcentra med foodcourts för den som vill shoppa lite.

Lägenheten vi hyrde genom SCA var helt fantastisk och möjliggjorde långa frukostar och ett par grillkvällar på takterrassen.

Kort och gott en utmärkt resa och den gör vi gärna igen!

Lev väl, frid 😎

Carina Nordström Fd Söderqvist