Italien

måndag 10 juli 2017 Bolzano, Trentino-Alto Adige, Italien

Vi tog buss från Koper till Trieste och bytte där till tåg vidare mot Venedig. Det var en fin tågresa längs kusten!

Vårt boende låg på fastlandet så vi hoppade av vid tågstationen Venezia Mestre (näst sista). Det var otroligt varmt!!

Vi tog tåget in till Venezia SL en eftermiddag/kväll då det var lite behagligare temperatur och det var mäktigt att komma ut från stationen och se Grande canale. Vi vandrade runt och tittade på kanaler och broar lite utanför turistleden mot Markusplatsen och åt glass. Plötsligt har sonen fått skavsår och vi gjorde då vändom och Erik fick bära honom.

Vi åkte på dagsutflykt med tåg till Verona en dag. Pga värmen (36 grader) orkade vi tyvärr inte ta oss för något mer än att ta nåt kallt att dricka o lite att äta. Det var en bit in till stan. Det positiva var att det fanns resecentrum samt ett DB\ÖBB-kontor på stationen så att vi kunde göra platsreservervationer på kommande tågresor.

Venedig-Bolzano bokade vi på resecentrum.

På ÖBB-kontoret fixade de enkelt och smidigt följande reservationer:
​​​​​​Bolzano-Zurich
Nattåg Zurich - Budapest ​​​(liten oplanerad detour).
Nattåg Budapest-Berlin

Sen var det dags att åka norrut till Bolzano.

Första sträckan Venedig-Verona var med snabbtåget Frecciarossa. Vi satt i en förstaklassvagn med lyxiga säten, ac fungerade bra så det var svalt och skönt och väldigt lugnt.

Tåget blev 30 minuter försenat till Verona så vi fick skynda oss av och springa till nästa tåg som var ett Eurocity.

När vi kom in i vagnen så märktes det direkt att nåt var fel. Folk gick inte framåt så vi var fast vid ingången, det var kaosartat med bagaget. Det var varmt som en bastu i vagnen. När vi äntligen kom fram till våra platser så satt det folk där och det var typ fullt på alla säten. De sa då att det var fri placering pga det var fel vagn så att platserna inte stämde. Jag lyckades hitta ett ledigt säte iaf o sonen satt i mitt knä medan erik stod upp. Det var knallvarmt och folk var inte på sitt bästa humör direkt.

Tur att vi inte skulle fara så långt, och det är ju sånt som händer. Vi hade gott om dryck med och sonen tog det hela bra, satt o spelade på plattan. Det var såklart mycket mäktiga vyer när vi närmade oss Alperna, tyvärr hade man inte riktigt ro att njuta av utsikten pga omständigheterna.

Det blev verkligen två helt olika tågupplevelser på samma dag.

Det var en lättnad när vi anlände till Bolzano! Vi tog en iskall fanta lemon ur en automat på stationen, det satt fint! Det första man slogs av när man kom fram var de mäktiga bergen som omger staden. Vårt vandrarhem låg nära stationen och det var fint och välordnat.

Gamla stan i Bolzano var jätttefint och det är verkligen en härlig blandning mellan det österrikiska och italienska här.

Vi gick en fin promenad längs floden Talfer och det fanns en massa roliga lekplatser längs vägen.

En kväll tog vi linbanan upp till Soprabolzano (1221 m). Jag var livrädd! Där uppe kunde man ta ett litet tåg till Klobenstein. Det var otroligt fin utsikt där uppifrån över Alperna/ Dolomiterna.

En av dagarna var vi på arkeologiska museet där ismannen Ötzi finns, fascinerande. De hade även ett fint lekrum och vi pysslade o byggde m klossar.

Bolzano har varit en riktig höjdpunkt på resan (i dubbla bemärkelser)!

Imorgon åker vi vidare till Zurich som var vårt sista planerade stopp, sista veckan var oplanerad.

Eftersom vi inte åkt nåt nattåg kollade vi på olika alternativ för det och fastnade för Zurich-Budapest, även om det kanske blir en lite ologisk resrutt.

Vi hade också tittat på alla fina tåglinjer i Scweiz, men tyckte inte riktigt att det var värt det. Blir bara en natt i Zurich.

Karin Dahlin Erik Lehto
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige