Avlastning framme i Lushoto
Avlastning framme i Lushoto

Resa mot UsambarabergenđŸ—»

torsdag 13 juli 2017 Lushoto, Tanga, Tanzania

Tillbaka ur wifi-skugga, nu ska vi skriva ifatt👍

Vi startar frÄn hÀrliga Tloma-lodgen 07:30. Mushi ska köra oss hela vÀgen till Lushoto med safarijeepen. Han varnar oss för en lÄÄng resa, och det blir det...

Samma vÀg tillbaka via Manyara och Arusha. DÀr stannar vi vid ATM för kapitaltillskott. Vi tömmer typ maskinen pÄ 10.000-sedlar (=50sek) och fortsÀtter. 2 gÄnger pÄ raken Äker Mushi pÄ fortkörning, men lyckas muta sig vidare mot lÀgre peng ner i konstapelficka. Nya presidenten motverkar korrumption, men hÀr ÄterstÄr en del. Mycket vÀgbulor pÄ vÀgen för att motverka fortkörning. Det gÄr seegt.

Vi har lyckats fÄ med oss lunchboxar frÄn Tloma och Àter det i bilen utan att stanna. Mushi vill tvunget komma fram medan Àr ljust, inget vidare att köra pÄ bergsvÀgarna i mörker.

Vi hoppades vara framme vid 3, men det dröjer ett par timmar till innan vi kommer fram till den vÀlbevakade entrén till StEugene hostel. 10 vakter sitter bakom gallerförsedd rullport.

Detta hostel drivs av katolska nunnor som Àven har Montessori skolverksamheter pÄ omrÄdet och trÀdgÄrdar. SÄ fort vi checkat in anlÀnder guiden som ska ta hand om oss de kommande dagarna. Vi sÀtter oss ner och kommer överens om ett upplÀgg för kommande 3 dagars hikning och tar Àven transporten tillbaks till flygplatsen i samma deal.

God middag i enkel restaurang pÄ omrÄdet. Ganska kallt hÀr uppe pÄ 1600 meter. Vi fÄr reda pÄ att tyskarna planerade Lushoto som ny huvudstad pga det sköna/svala klimatet. De hann bygga en del infrastruktur och byggnader som fortfarande Àr kvar.

Anders Lindvall
Senast aktiv - frÄn FlÀdie, SkÄne lÀn, Sverige

FĂ„ uppdateringar via e-post

Ange ditt namn och e-postadress för att fÄ ett mail nÀr medlemmarna du följer uppdaterar sin resa.